Na mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech byly v rámci festivalových projekcí uvedeny tři úspěšné animované filmy, které nedávno sbíraly ceny na největším mezinárodním festivalu animovaných filmů ve francouzském Annecy. Aby o příležitost vidět tyto žhavé festivalové novinky nepřišli ani další fanoušci výborné animace, dohodli se všichni producenti uvedených snímků na jejich mimořádném uvedení v on-line distribuci na filmovém portálu Dafilms.cz ve stejnou chvíli, jako se filmy promítají v karlovarských kinosálech.

Za Dafilms.cz k tomu uvedla Diana Tabakov: „Pro tuto příležitost jsme vytvořili na našem portálu programový speciál a těšíme se na ohlasy filmových fanoušků, kteří mají nyní unikátní šanci podívat se na filmy ve stejnou chvíli, kdy se promítají na světových festivalech.“

Link na stránky video distribuce: https://dafilms.cz/program/702-animovane-filmy-famu

Studentská práce Dcera získala cenu za nejlepší studentský film Graduation Films a cenu dětské poroty za nejlepší studentský film, režisér Martin Smatana od téže poroty za film Pouštět draka v kategorii Young Audiences. Třetím z filmů byl animovaný dokument Diany Cam Van Nguyen Spolu sami, který je v nejužších nominacích na letošní ceny BAFTA.

Krátký film Dcera vypráví beze slov o vztahu dcery a otce a o neschopnosti i potřebě si navzájem porozumět. Režisérka Daria Kashcheeva si zvolila loutkovou animaci s netypickým překreslováním výrazů očí loutek, které vystihují melancholii celého příběhu. „Velkou výzvou pro mě bylo, abych po celou dobu napodobila pohyb ruční kamery tak, aby se chovala jako v dokumentárním filmu, ve stylu Dogma 95,“ objasňuje Daria. Dcera je jedním ze tří snímků koprodukčního projektu Trojhlas, který je výsledkem spojení tří zajímavých loutkových studentských prací, které vznikaly souběžně na třech českých uměleckých školách – FAMU, UMPRUM a Západočeské univerzitě v Plzni.

Film Dcera najdete ZDE.

Absolventský snímek Pouštět draka vypráví poeticky, za využití symbolů a jemných metafor o tom, jak se malý chlapec vyrovnává se smrtí dědy. Výtvarně atypický a animačně náročný film je určen především dětskému divákovi, kterému nenásilně ukazuje, že ačkoliv všechny bytosti musí jednou odejít, existuje způsob, jak s nimi být napořád. „Je velkou úlevou vidět, že čtyři roky naší práce na přípravě a výrobě filmu se přetavily do hotového filmu, který začíná žít svůj filmový život a sbírat první úspěchy. Velmi mě těší, že budeme moci film představit i divákům právě v Annecy, kde se soustřeďuje pozornost všech tvůrců animovaných filmů z celého světa,“ říká slovenský režisér Martin Smatana. Světová premiéra loutkového filmu proběhla na filmovém festivalu Berlinale a od té doby již stihl získat mj. cenu za nejlepší krátký film pro děti na festivalu ve Stuttgartu.

Film Pouštět draka najdete ZDE.

Formát animovaného dokumentu se nebála využít Diana Cam Van Nguyen. Ve svém posledním filmu Spolu sami se dotýká tématu ztráty milované osoby a bolestnou situaci rekonstruuje pohledem trojice mladých lidí, kteří jsou předčasně vystaveni problematice smrti. „Mám tři kamarády, kterým v podobném čase umřel jeden z rodičů. Přišlo mi, že lidé kolem nás vůbec nepočítají s tím, že by se to člověku v tak mladém věku mohlo stát. Chtěla jsem tedy přiblížit, co v takové situaci mí kamarádi prožívají a ukázat, jak jsou stateční,“ vysvětluje Diana Cam Van Nguyen. Snímek aktuálně figuruje mezi třemi finalisty na cenu britské filmové akademie BAFTA Student Award. Získal cenu za nejlepší český experimentální dokumentární film na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava ve světové premiéře se představil na Mezinárodním filmovém festivalu v Rotterdamu a od té doby putuje po významných světových festivalech.

Film Spolu sami najdete ZDE.

Všechny tři filmy vznikly na akademické půdě Katedry animovaného filmu pražské FAMU. Režisérka Michaela Pavlátová, vedoucí katedry k úspěchům jejich filmů říká: „Mám radost, že se naši studenti pouští do závažných, intimních témat, že se nebojí hledat nové přístupy v technologii i ve způsobu vyprávění. Osobní tón filmů zároveň nezapomíná na diváka, o čemž svědčí i ceny, které tyto filmy už stačily posbírat.“