Novinky

Uspěje česká animace až na konci světa?

V těchto dnech vstupuje do festivalové distribuce krátký animovaný film s názvem Až na konci světa talentovaného režiséra a výtvarníka Martina Kukala ze zlínského studia Kouzelná animace. Film je možné vidět na Zlín Film Festivalu, promítán bude také na říjnovém Anifilmu v Liberci. Největším zahraničním úspěchem snímku je výběr do hlavní soutěže profesionálních filmů prestižního festivalu Cinekid, který se uskuteční v říjnu v Amsterdamu.

Až na konci světa je citlivá animovaná krátkometrážní groteska o necitlivém lidském světě. Skoro obyčejný obchůdek se skoro obyčejnou korpulentní prodavačkou Karlou se nachází mimo postavení v čase, mimo žánry i vesmíry. Kdokoliv potřebuje cokoliv nakoupit, dorazí jednoduše sem. Ke Karle přicházejí stále podivnější a podivnější zákazníci a ona každému stvoření vždy prodá to, co dotyčný potřebuje. Splní se ale někdy také osamělé prodavačce její největší přání? Snímek těží zejména ze svérázného humoru a absurdnosti situací, jež záměrně kontrastují s často těžkými či nečitelnými tématy festivalových projekcí.

Film jsme na festivaly začali přihlašovat ihned po jeho dokončení v únoru tohoto roku. Od dubna nám však vzhledem k nastalé situaci začaly chodit desítky zpráv o tom, že se festivaly ruší či posouvají na neurčito. Například oficiální prezentace filmu na festivalu v Cannes tak byla pořadateli přesunuta na příští rok, v Annecy jsme měli možnost představit film pouze v rámci virtuálního trhu. Bylo to až depresivní. Tolik času a úsilí tvůrci do filmu dali a nyní nám ležel doslova v šuplíku. Situace se výrazně změnila s uvolněním opatření na začátku srpna, kdy se nám začaly ozývat české i zahraniční festivaly, že se jim film líbí a chtějí jej promítat. Po téměř půl roce netrpělivého čekání to byla pro nás obrovská euforie!“, uvádí ke komplikované situaci ohledně distribuce producent studia Kouzelná animace Libor Nemeškal.

Animovaný film Až na konci světa byl od srpna vybrán již na množství mezinárodních festivalů. Do konce roku by tak měl být promítán v soutěžních sekcích například v Řecku, Španělsku, Nizozemí či Spojených státech amerických.

A má ve světě tento film šanci na úspěch? Martin Kukal k tomu uvádí: „Pokud vyprávění o Karle a zakrámovaném krámku některého z diváků vcucne, podobně jak se to stane festivalové opičce ve znělce Zlín Film Festu, a on se ve filmu nejen ztratí, ale na konci navíc bude rád, že se tak stalo, tak to bude úspěch. To bych ze srdce rád! A stane se to? Pokud se právě festivaloví diváci vyznačují tím, že se s oblibou nechávají vcucávat do všelikých filmových světů, tak to by v tom byl čert, aby se alespoň jeden úspěch – vcucnutý a spokojený divák – nedostavil!

Až na konci světa (r. Martin Kukal)

————————

Martin Kukal je jedním ze zástupců nastupující generace nadějných absolventů zlínské animační školy. Jeho osobité studentské filmy obdržely mnoho prestižních mezinárodních ocenění, mezi něž patří například nejlepší film na Pune International Film Festival či vítězství na 21. International Short Film Festival v řeckých Athénách. V roce 2014 byl Martinův film Jedlíci brambor, který vznikl na motivy obrazu Vincenta van Gogha, nominován na cenu Český lev v kategorii krátkometrážních filmů. Po absolvování školy začal Martin pracovat zejména na zakázkové tvorbě, avšak touha po realizaci vlastních příběhů jej neopustila. 

Producent Petr Babinec z Kouzelné animace k tomu říká: „Sami víme, jak nesmírně těžké je po škole nezapadnout do nekonečného koloběhu zakázek a nadále vytvářet vlastní díla. V animaci je to pak ještě mnohem obtížnější než u hraného filmu či dokumentu. Stačí se jen podívat na množství veleúspěšných studentských animáků a na to, jak málo autorů po škole má možnost dále vlastní tvorbu dělat. Vždyť pokud za loňský rok napočítáme v Čechách deset profesionálních animovaných kraťasů, tak to bude moc. Proto se pokoušíme vyjít v tomto absolventům animace vstříc.“

Již od roku 2017 tak ve studiu Kouzelná animace probíhá každoročně interní prezentace autorských projektů. Vítěz či vítězka pitchingu obdrží finanční i věcnou dotaci na další vývoj námětu a výtvarného zpracování. Projekt se zároveň zařadí do portfolia produkce ve snaze získat finance na jeho výrobu. Jelikož je finanční návratnost krátkometrážních filmů mizivá, jejich vznik se vzhledem k vysoké finanční náročnosti v zásadě neobejde bez dalších dotací. V tomto ohledu hraje výraznou roli zejména Státní fond kinematografie, avšak administrativa žádostí je většinou pro autory samotné nepřekonatelnou překážkou. Proto je pomoc ze strany producentů animátory více než vítána. Nový animovaný film Martina Kukala je vítězem prvního ročníku zmiňovaných prezentací.

Další příspěvky

Sorry, the comment form is closed at this time.