Novinky

Jak docílit milionových zhlédnutí vašich krátkých filmů na Youtube

YouTube videokanály třetích stran, jako jsou TheCGBros a CGMeetup, se stávají nedílnou součástí mnoha distribučních strategií krátkých filmů. Potvrzením tohoto trendu byla loňská oscarová nominace za nejlepší krátký animovaný film pro One Small Step, jehož tvůrci se rozhodli pro premiéru na CGMeetup, která vyústila v 16,9 milionu zhlédnutí. Vybrali jsme pro vás to nejpodstatnější z tipů, zveřejněných na americkém webu Cartoonbrew. Celý článek v angličtině si můžete přečíst zde.

S rostoucí popularitou těchto agregačních kanálů se Cartoon Brew rozhodl prozkoumat, jak fungují. Oslovují filmy, které jsou již online, nebo je lepší naplánovat premiéru společně? Žádají exkluzivitu? Dostávají tvůrci poplatek za promítání? Je zaručen určitý počet zhlédnutí?

1. Jak funguje recruitment

TheCGBros a CGMeetup uvádějí hlavně nezávislé animované kraťasy. Zaměstnanci je pravidelně vyhledávají online nebo prostřednictvím promítání filmových festivalů a jiných soutěží. Když zjistí, že by film obsahem a zaměřením vyhovoval jejich značce, TheCGBros pošle držitelům práv „pozvánku ke streamování“. Nemusíte však čekat, až budete objeveni. Můžete zkusit sami distributory oslovit prostřednictvím jejich webové stránky. Jakmile formulář odešlete, TheCGBros nejprve sleduje videa na základě kritérií přijetí YouTube (vhodnost – tj. pornografie, jazyk, násilí atd.). Poté vyhodnocují technické aspekty a hodnoty produkce krátkého filmu, vývoj příběhu, kontinuity a charakteru. CGMeetup a TheCGBros publikují většinou CG animaci, ale 2D se uplatní tu a tam taky.

2. Zajistěte, aby váš film vidělo velké publikum

Většina filmařů vydává kraťasy jednou za několik let, což jim znemožňuje si na Youtube vybudovat velkou komunitu sledujících. Spoluzakladatelé TheCGBros vysvětlují, že v dnešní době si nejde sledovanost vybudovat jako jednotlivec, pouze na globální nebo systémové úrovni. A tady přichází do hry kanály třetích stran: pro širokou veřejnost slouží jako druh kina, pro tvůrce jako distributor a reklamní agent.

Se sedmi miliony odběratelů mají TheCGBros a CGMeetup stabilní skupinu diváků, kterou mohou oslovit. Minulý rok získala Jenny Harder z Německa se svým krátkým filmem Being Good 1,2 milionu zhlédnutí na TheCGBros a 4,3 milionu na CGMeetup. Na Vimeo měl tentýž film pod 9 000 zhlédnutí.

3. Plánujte premiéru a šíření

Navzdory obrovskému dosahu CGMeetup a TheCGBros není umístění filmu na jejich kanál samo o sobě zárukou jeho šíření. Nicméně existují určité strategie, které vyvinuli, týkající se data a načasování premiéry, popisku apod. Šance zvyšuje také vlastní aktivita na sociálních sítích. Členové týmu by měli zveřejňovat příspěvky na Facebooku, Instagramu, Twitteru a Redditu, či na specializovaných webech.

4. Buďte vidět mezi profíky

Zatímco většina předplatitelů TheCGBros je obecné publikum, najdou se mezi nimi i odborníci: CG a VFX studia, softwarové společnosti, reklamní agentury, tvůrci videoher, filmová studia atd. Jejich pozornost vám poskytne šanci pro další vaši práci, což je obzvláště důležité pro absolventy na začátcích kariéry.

Zmíněný kraťas Being Good vznikl jako ukázka potenciálního celovečerního filmu a jeho tým se skládal z 80 mezinárodních profesionálů pracujících ve svém volném čase. „Mnoho členů bylo kvůli filmu kontaktováno s nabídkami pracovních míst,“ říká Harder. „Také jsme dostali několik nabídek na pitching, mimo jiné od Netflixu.

5. Zvažte vhodný čas pro offline premiéru

V době, kdy byl film Darrel od španělských filmařů Marca Brionese a Alana Carabantese publikován na CGMeetup, měl již na svém kontě 140 festivalových uvedení a 35 ocenění. Úspěch na festivalech nemusí nutně znamenat úspěšné online vydání. Kromě požadavků na exkluzivitu některých festivalů obchodní zástupci obvykle žádají rok nebo více let exkluzivity, aby mohli film prodávat televizím. Mnoho filmařů se proto rozhoduje pro šest měsíců, jeden rok nebo dva roky exkluzivity.

6. Vydělávejte příjmy z reklamy

Kanály na YouTube, jako jsou CGMeetup a TheCGBros, obvykle vydělávají peníze z reklamy, ale čtyři z našich pěti případových studií nabídly své krátké filmy kanálům zdarma. Autorka Being Good Jenny Harder říká, že peníze byly „něčím, o čem jsme přemýšleli, ale v tu chvíli pro nás nebylo neuvěřitelně důležité. Zaplatili jsme všechny související náklady na festival a neměli jsme v úmyslu na našem filmu vydělat.“ Další umělci uvedli, že byli v té době nezkušenými studenty a ani to nepovažovali za možné, ale při pohledu zpět říkají, že by teď udělali věci jinak.

Většina krátkých filmů je zveřejňována bez jakéhokoli druhu finanční kompenzace. Spoluzakladatelé TheCGBros k tomu říkají, že ve světě Youtube není viralita synonymem finančního úspěchu: „YouTube propojuje náš kanál s placenými inzerenty a sdílí s námi příjmy z reklamy. Pokud diváci sledují videa, ale nezhlížejí reklamy, není generována žádná platba. Výsledkem je, že někdy realizujeme zisk, někdy ne … Nikdy předem nevíme, co se stane.

Tým One Small Step říká, že mají různé licenční smlouvy s různými stranami, sjednané případ od případu. „Náš film nebyl navržen tak, aby vydělával příliš mnoho peněz. Měla to být vizitka pro naše studio, ukázka práce, kterou jsme schopni vytvořit. Nejlepší je, když to vidí co nejvíce lidí.

7. Rozhodnutí o online exkluzivitě

Z pěti případových studií v tomto článku jsou tři filmy k dispozici na obou TheCGBros a CGMeetup a dva pouze na CGMeetup; tři byly zveřejněny také na vlastním YouTube kanálu a všichni držitelé práv zveřejnili svůj krátký film na svém vlastním kanálu Vimeo.

Což vede k otázce: je lepší mít svůj film na více kanálech? Pokud máte dohodu o sdíleném příjmu s kanálem YouTube třetí strany, nahrání filmu na svůj vlastní kanál by vám mohlo uškodit. Dalším důvodem omezené distribuce je přehled, protože jinak je obtížné mít kontrolu nad tím, jak si film vede. Ale pokud jde o pouhé sčítání návštěvnosti, zdá se nejlepší využít co nejvíc platforem a kanálů.

Vše záleží na tom, co je nejlepší pro daný film a tým v době dokončení. A jak ukazují tyto rozdílné strategie, znamená to pro každý film něco jiného.

Sorry, the comment form is closed at this time.