Animace již dávno není výsadou pouze kin, televizních a počítačových obrazovek. Čím dál častěji hraje doprovodnou, nebo dokonce hlavní roli v propagačních a edukativních klipech, které si objednávají radnice, muzea či různé vzdělávací instituce. Důvodem je všestranné využití animace, vzrůstající obliba infotainmentu i zručnost a nápaditost českých tvůrců. 

Ti většinou vycházejí z faktického základu či historických rešerší, aby sestavili příběh nebo zážitek, který návštěvníka zaujme. Hledají cesty, jak z holých tezí udělat třeba videohru nebo krátký animovaný film.

Čerstvým příkladem z poslední doby je projekt 3 – 2 – 1 Start! režisérů Martina Živockého a Filipa Veselého, který se od poloviny listopadu promítá v pražském planetáriu. Jde o tzv. fulldome projekci, která diváky obklopuje ze všech stran a vytváří zážitek podobný virtuálně realitě. Kromě dobrodružného příběhu a poutavé technologie pracuje film s vědeckými fakty a vysvětluje některé fyzikální jevy. Základem ale zůstává zábava, jak vysvětluje producent Martin Jůza: “Chtěli jsme, aby náš film bavil starší děti i jejich rodiče. 3 – 2 – 1 Start! je tak plný popkulturních fórků a pomrkávání. A protože technicky nemůžeme konkurovat pixarovkám – na to není ani rozpočet, ani know-how – rozhodli jsme se jít cestou unikátního výtvarného stylu, který kombinuje 3D animaci s 2D ilustrovaným lookem. Shodou okolností takový přístup teď používá například hitový seriál Arcane od tvůrců League of Legends na Netflixu.” 

 

Tvorba filmu trvala dva a půl roku, v týmu studia Krutart na něm spolupracovalo přes 40 lidí. Vývoj technologie na projekci do plochy celé kopule zabral zhruba první rok. Film pak prošel testy ve virtuální realitě, podstatné fáze přímo v pražském planetáriu. 

A proč právě tam? Tvůrci z Krutartu si všimli, že česká planetária se proměnila v obrovská filmová plátna, kde se promítají filmy různých žánrů. Neváhali a vymysleli dobrodružný příběh křečka Elona, díky kterému děti a rodiče zjistí, jak je těžké se dostat do vesmíru a zpátky. “Jako první naši snahu podpořil Státní fond kinematografie. V rané fázi výroby jsme pak film prezentovali ředitelům planetárií a plácli jsme si s Planetum – Hvězdárnou a planetáriem hl. města Prahy. Dali nám obrovskou důvěru, finance a technologické zázemí, takže jsme mohli chodit film testovat přímo k nim do největší kopule v ČR. Planetum se stalo hlavním partnerem filmu,” popisuje vznik snímku producent Martin Jůza. 

Předtím mělo studio už četné zkušenosti s vývojem infotainmentových animací, což ilustruje stoupající poptávku po tomto typu tvorby. První výstavou, na které se studio Krutart audiovizuálně podílelo, byl putovní Fenomén Masaryk. Expozice vytvořená původně pro novou budovu Národního muzea už navštívila kromě ČR také Estonsko, Izrael nebo USA. Dál má “na triku” audiovizuální expozici o historii barokní budovy Galerie Středočeského kraje; interaktivní audiovize ve výstavě v Národním technickém muzeu věnované designérovi Petrovi Tučnému; audiovize k výstavě Národního muzea Parlament! ve Vítkovském památníku; expozici pro Městské muzeum v Chotěboři; a aktuálně připravuje expozici Národního technického muzeu na EXPO v Dubaji. S velkým ohlasem se setkal také jejich animovaný seriál Kosmix vysílaný na ČT:D, ke kterému se aktuálně chystá druhá řada o “vesmíru” pod vodou a také celovečerní film. 

Výčet pouze ilustruje to, co potvrzují i zahraniční trendy, a sice vzrůstající zájem o animaci v oblastech mimo kinematografii.  Podle článku “Why Animated Video is the Best Strategy for Your Social Media” se animace stává převažujícím komunikačním prostředkem v oblasti videomarketingu. Stojí za tím zejména možnost komunikovat stylizovanými prostředky, a tak koncentrovat sdělení, zjednodušovat složitá témata, přinášet zábavu a tím zvyšovat šance videa na jeho sdílení, a v neposlední řadě také nižší náklady na produkci v porovnání s hranými videoklipy. Autoři odhadují, že video ovládne internet a v blízké budoucnosti bude tvořit až 80 %  jeho obsahu. Zároveň hodnotí 50 nejúspěšnějších amerických marketingových videoklipů, z nichž 86 % je animovaných (výběr HubSpot, Video Brewery and Switch Video).