Na nejprestižnějším světovém festivalu animovaných filmů o uplynulém víkendu byly oceněny hned dva české filmy a další zaznamenal v nesoutěžní sekci velmi kladné ohlasy. Jejich úspěch dokládá, že česká animace je ve světě stále žádanějším zbožím.

Režisérka Michaela Pavlátová si z Annecy odvezla Cenu poroty za svůj snímek Moje slunce Mad, který je adaptací románu Frišta novinářky Petry Procházkové. Příběh Češky provdané do Kábulu vznikl v produkci společnosti Negativ. Podle serveru Seznam Zprávy už během festivalu vyšlo několik pozitivních recenzí: Screendaily o filmu psalo jako o „okouzlujícím a citlivě realistickém příběhu“, specializovaný server Rotoscopers vyzdvihl animační techniku filmu i propracované charaktery postav. Producenty filmu jsou Petr Oukropec a Kateřina Černá z Negativ Film Productions, na výrobě spolupracovala také studia ALKAY Animation Prague a BFILM. Film vznikal skoro šest let. Producent Petr Oukropec vyzdvihuje pracovitost a úsilí režisérky Michaely Pavlátové: „Zvládla se autorsky dotknout každého záběru, který je nakonec ve filmu, což v zahraničí není běžné.“ Aktuálně se chystá uvedení na filmovém trhu v Cannes a dalších prestižních festivalech v Evropě, Asii i Americe. „Důležitý pro nás byl i ohlas od distributorů, kteří věří, že film má i divácký potenciál pro širší kinodistribuci,“ potvrzuje Petr Oukropec. Česká premiéra se odehraje na podzim letošního roku.

Přes hranici

Zvláštním uznáním ocenila porota celovečerní film vzniklý speciální technikou ruční malby na sklo Přes hranici francouzské režisérky Florence Miailhe, na kterém pracoval tým českých animátorek. Téměř polovina veškeré animace pochází ze studia produkční společnosti MAUR film. Mimořádný snímek, připravovaný od roku 2012, se vzdáleně inspiroval osudem autorčiny rodiny pocházející z oblasti židovských osad v někdejším Rusku. „Florence se podařilo stvořit na jedné straně citlivý i poutavý příběh o dospívání, který by přitom odrážel srozumitelnou formou osudy obětí lapených do osidel fašismu, holocaustu či komunismu. Práce na tomto projektu pro nás bylo výzvou, jelikož se jedná o první film v celovečerní stopáži. Tým animátorek v čele se zkušenou autorkou Lucií Sunkovou zvládl namalovat téměř polovinu celého filmu za necelých 18 měsíců,“ vysvětluje producent Martin Vandas. Do české distribuce se film dostane na podzim roku 2021.

V Annecy měl světovou premiéru i další český snímek, Myši patří do nebe režisérů Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka. Film producenta Vladimíra Lhotáka (Fresh Films a Hausboot) z koprodukce Česka, Slovenska, Francie a Belgie se uvedl v nesoutěžní sekci Screening Events. „Existují filmy, které jsou prostě tak postaru roztomilé. Nový film z České republiky, Myši patří do nebe, je právě takovým filmem. Animace je kouzelná a hrdinové jsou rozkošní. Se správným marketingem tenhle film může být hitem nezávislých kin,“ napsal o filmu po jeho festivalové premiéře server Rotoscopers. Ještě před premiérou v Annecy se distributorovi podařilo film dostat do Velké Británie, Rakouska, Španělska, Portugalska a řady dalších zemí. Čeští diváci si na něj počkají do 7. října. 

Myši patří do nebe získaly také Cenu za nejlepší animaci na probíhajícím festivalu v Šanghaji. Snímek má za sebou mnohaletou přípravu, s první ideou na zfilmování předlohy Ivy Procházkové přišli tvůrci už v roce 2010. Na scénáři se vystřídali Alice Nellis a Richard Malatinský. Pro natáčení vzniklo mimo jiné celkem 100 loutek (pro 82 postav) a 84 animovaných dekorací. 

Myši patří do nebe

Jak bývá poslední roky dobrým zvykem, pozornost upoutala také česká studentská tvorba – konkrétně krátký snímek Sestry studentky FAMU Andrey Szelesové. Podle vedoucí katedry animace FAMU Michaely Pavlátové jsou aktuální úspěchy české animace ve světě zčásti dílem náhody a zčásti zasloužené: „Hodně pracujeme na scénáři, vedle formy se snažíme soustředit hlavně na obsah. To je možná jeden z důvodů, proč české animované filmy vynikají, protože vedle jiných, často formálně zajímavých filmů mají něco navíc – sdělení, myšlenku, poselství,“ uzavírá Pavlátová.