Pandemie Covid-19 zasáhla v loňském roce stejně jako všechna tvůrčí odvětví i animaci. Řada domácích i zahraničních festivalů, na kterých se odehrávají premiéry a dojednávají distribuční spolupráce, byla zrušena, nebo se přesunula do online prostředí. Jak se s omezeními a novými výzvami vyrovnali čeští tvůrci animace?

Asociace animovaného filmu reagovala na krizi již v březnu prohlášením na svých webových stránkách, kde navrhovala kroky k posílení segmentu domácí výroby animovaného obsahu, zejména seriálů, aby se Česká republika mohla ekonomicky odpoutat od dominantní orientace na hraný film a posílil se tak významný obor kreativních průmyslů, který může být z velké části realizován online. 

Výroba animovaných filmů trvá léta, animace je proto dobrým oborem na překonávání kratších krizových období. I v době pandemie je možné většinu výroby organizovat na dálku. Obor svým způsobem tak přináší určitou hospodářskou i sociální stabilitu. Současná pandemická situace se podepíše spíše na příštích obdobích – na dnešní nemožnosti připravovat nové, pro animaci důležité koprodukční projekty,” vysvětluje místopředseda ASAF Michal Podhradský. 

Česká animace v kinech 

Ačkoliv loňský rok žádný tuzemský celovečerní animovaný film nepřinesl, letošek i roky následující by měly do českých kin uvést hned několik skvělých novinek. 

V tuto chvíli jedinou oficiálně ohlášenou animovanou premiéru letošního roku představuje dlouhoočekávaný celovečerní film Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka Myši patří do nebe na motivy stejnojmenné knihy Ivy Procházkové. Do českých kin by se Myši měly podívat v říjnu. Za česko-francouzsko-polsko-slovenskou koprodukcí stojí producenti Fresh Films & Hausboot (CZ) , Les Films du Cygne (FR), Animoon (PL) a Cinemart (SK).

Myši patří do nebe (Fresh Films & Hausboot)

Premiéra ambiciózní koprodukce Francie, Německa a České republiky Přes hranici režisérky Florence Miailhe byla kvůli nepříznivé situaci vloni zrušena a pravděpodobně se odehraje na festivalu v Cannes 2021. Jde o vůbec první celovečerní animovaný film realizovaný technikou animace olejovými barvami na skle, sledující dramatické cesty sourozenců utíkajících před pronásledováním z blíže neidentifikované východoevropské země.

Těsně před dokončením se nachází projekt Moje slunce Maad české produkční společnosti Negativ (koprodukce Česká televize, Sacrebleu production (FR) a BFILM (SK). Jde o adaptaci knižní novely Petry Procházkové podle scénáře Ivana Arsenjeva v režii Michaely Pavlátové. Na české poměry vysokorozpočtový film usiluje o mezinárodní distribuci a účast na áčkových festivalech v zahraničí.

Ve výrobě jsou celovečerní filmy Pyšná princezna režiséra Radka Berana; nebo Websterovi režisérky Kataríny Kerekesové navazující na úspěšný seriál o pavoučí rodině. Debutující režisér Petr Budínský připravuje v česko-slovensko-belgické koprodukci svůj první animovaný film pro děti Srdce Věže. Mezinárodní projekt Perla, který zahájil na podzim 2020 přípravu výroby, se v nadcházejícím roce pustí do vlastní animace. Celovečerní animovaný film vznikající mj. i ve studiu Rolling Pictures, kde se „narodil“ také animovaný Hurvínek, by měl být hotový do konce roku 2022. 

Pyšná princezna (Luminarfilm)

Na úspěšnou cestu světem se vloni vydala Fany a pes (koprodukce MAUR film, 2019). Mezi největší úspěchy dětského celovečerního filmu o listopadové revoluci 1989 se řadí národní nominace na Oscara za Německo, dvě ceny na mezinárodním festivalu v Teheránu, cenu Zlatý vrabčák z nejstaršího německého festivalu filmů pro děti či cena Evropské dětské filmové asociace.

Mezinárodní úspěchy krátkých filmů 

Navzdory přesunu oficiálních prezentací filmů na mnoha festivalech na příští rok či do virtuálního prostoru se česká animace ve světě ukázala ve velmi dobrém světle. Krátkých filmů vznikla celá řada; zatímco níže uvádíme výběr těch nejzajímavějších, širší přehled poskytne katalog Czech Film Centra

Na začátku loňského roku se na nejprestižnějším americkém festivalu nezávislých filmů Sundance prezentovaly hned dva krátké animované filmy Dcera (r. Daria Kashcheeva, 2019) a SH_T HAPPENS (r. Dávid Štumpf a Michaela Mihályi, 2019). Druhý jmenovaný se v únoru bude ucházet také o francouzskou filmovou cenu César, obdobu amerických Oscarů. 

Animované loutkové drama Dcera, které vzniklo v koprodukci FAMU se společností MAUR film, je zároveň jediným českým animovaným filmem, který se za posledních několik dekád probojoval do finále o Oscara v kategorii Nejlepší animovaný krátký film. Zlatou sošku americké Akademie filmového umění a věd si sice Daria Kashcheeva neodnesla, ale na kontě má i tak přes stovku zahraničních ocenění včetně studentského Oscara za nejlepší zahraniční animovaný film ze září 2019 nebo Křišťálu za nejlepší studentský film z filmového festivalu v Annecy 2019. 

Dcera
Dcera (FAMU & MAUR film)

Českou animaci na prestižním Mezinárodním festivalu animovaných filmů v Annecy 2020 hrdě reprezentovaly čtyři snímky v soutěžích a tři v industry programu. V hlavní krátkometrážní sekci soutěžila belgicko-česká koprodukce Kolotoč (r. Jasmine Elsen), v soutěži absolventských snímků krátký animák Podle Sylvie (r. Verica Pospíšilová Kordič), do soutěže televizních filmů se dostala epizoda ze seriálu Mlsné medvědí příběhy (r. Kateřina Karhánková, Alexandra Májová) a videoklip k písni Tíseň (r. Nora Štrbová a Alžběta Suchanová) skupiny Past byl uveden v sekci věnované zakázkové tvorbě. V industry prezentaci MIFA Pitches se představily další české projekty ve vývoji a postprodukci režírované Martinem Smatanou (Ahoj léto! a Chci vědět!). V sekci Preview se na MIFA poněkolikáté prezentovala loutkovo-počítačová animace Denisy Grimmové a Jana Bubeníčka Myši patří do nebe

Krátký animovaný film Až na konci světa (r. Martin Kukal, 2020), který mohli diváci vidět i na Zlín Film Festivalu a Anifilmu v Liberci, reprezentoval českou animaci V hlavní soutěži profesionálních filmů prestižního festivalu Cinekid v Amsterdamu.

Ve světě o sobě dala vědět i studentská tvorba. Největší festival krátkých filmů na světě ve francouzském Clermont-Ferrand promítl tři české animované kraťasy, všechny ze školních ateliérů. V mezinárodní soutěži už zmíněný snímek SH_T HAPPENS (p. FAMU, Bfilm), v sekci pro mladé publikum Betonovou džungli z dílny UMPRUM (r. Marie Urbánková, p. MAUR film, 2019) a Pouštět draka (r. Martin Smatana, p. FAMU, Bfilm, 2019). Do Berlinale 2020 se probojoval diplomový film Lístek (2020) studentky Ateliéru Animovaná tvorba FMK UTB Aliony Baranovy.

Domácí festivaly animované tvorby

Vzhledem k celosvětově komplikované situaci se organizační tým festivalu Anifilm rozhodl tradiční květnovou přehlídku české animace posunout na podzimní termín. Festival se odehrál od 6. do 11. října nově v Liberci. O vítězích národní soutěže Český obzor rozhodla Rada animovaného filmu. Nejlepším animovaným dílem byla zvolena již zmiňovaná Dcera režisérky Darii Kashcheevy. Nejlepším krátkým filmem se stal snímek Pračka Alexandry Májové.  Cenu v kategorii nejlepší televizní / online seriál získala epizoda Na Lanýže ze seriálu Mlsné medvědí příběhy. Cenu za nejlepší zakázkové dílo si odnesl spot Dezinformace v online prostředí v režii Kryštofa Pacourka, cenu za nejlepší videoklip Talya La Lia: Shredder od režisérského dua Eliška Oz a Lee Oz. 

Součástí Anifilmu bylo jako každý rok také odborné animační fórum pro tvůrce ze střední a východní Evropy CEE Animation Forum, spolupořádané Asociací animovaného filmu ve velmi komplikované hybridní podobě. Z užšího výběru 28 projektů si hlavní cenu kategorie seriály / TV speciál odnesl Dozvonil zvonec (r. Gabriela Plačková, Alžběta Göbelová); český seriál Plešouni (r. Eliška Podzimková) získal Cenu diváků a přímý postup na Cartoon Forum 2020. Letošní novinkou byl také pitching připravovaných českých projektů s názvem Animační espresso. Celkem se představilo 23 projektů v nejrůznějších stádiích vývoje; hlavní cenu udělenou filmovým producentem Jaromírem Kallistou získal krátkometrážní film Odpusť (r. Alžběta Mačáková Mišejková). 

Na jarní karanténu zareagovala i řada tvůrců: Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze pod názvem FAMU dětem zpřístupnila online pásmo nejlepších a nejoceňovanějších pohádek, které natočili studenti v posledních deseti letech. Bez zajímavosti není také projekt online galerie Domased, kde ilustrátoři a animátoři z Česka a Slovenska na sociálních sítích a webu kreativně zpracovali své sezení doma.

Televizní tvorba českých autorů 

Na obrazovkách České televize se divákům ČT:D vloni představily nové epizody seriálu Mlsné medvědí příběhy, které mohli diváci vidět ve stejnojmenném povídkovém filmu také v kinech. 

Novým a rozhodně pozoruhodným projektem jsou Plešouni, seriál pro děti trpící nádorovými onemocněními. Připravovaných třináct dílů autorky a výtvarnice Elišky Podzimkové odpovídá na otázky, které děti i rodiče trápí, a vysvětluje, co je při léčbě čeká. Seriál vzniká v koprodukci ČR, Francie, USA, Velké Británie a Belgie. U vývoje je i Česká televize a hotový by měl být v roce 2022.

Plešouni (COFILM)