Dalším ze zakládajících členů ASAF je studio KLUCIvespolek, které vzniklo už v roce 2001.
Studio se specializuje na digitální plošku, kterou kombinuje s řadou dalších animačních technologií. Věnuje se též prezentačním spotům a motion designu. Na otázky odpovídal kreativní producent Jan Švarc.
Na čem s Klukama ve spolek právě pracujete?
Aktuálním projektem je animovaná série s názvem Gargoyle’s Tales (Chrličovy příběhy). Měl by mít 26 dílů a rádi bychom touto sérií představili významné a jedinečné památky UNESCO střední a východní Evropy. V minulosti v našem studiu vzniklo deset krátkých filmů o rozličných historiích měst Čech a Moravy (a někdy památek a osobností) a jejich velmi vřelé přijetí nás přivedlo na myšlenku přetavit tento osobitý styl vyprávění do většího celku. A protože jsou krásné a zajímavé památky nejen u nás, chystáme se koprodukovat spolu s dalšími zeměmi, např. Slovenskem, Polskem, Maďarskem, Německem atp. Každá země bude v seriálu zastoupena “svými” památkami, “svými” díly. Koprodukce s několika zeměmi zároveň představuje sama o sobě docela zajímavý oříšek k rozlousknutí.
Seriál je určený především dětskému publiku, nicméně chceme pamatovat v jednotlivých dílech druhým či třetím plánem také na rodiče, aby se při koukání s dítky nenudili a třeba se i něco nového dozvěděli. Rádi bychom, aby Chrličovy příběhy nejen zaujmuly a pobavily, ale zároveň, tak trochu mimochodem, i vzdělaly.
Technikou jsme zůstali věrni 2D animaci, stejně jako u zmiňovaných krátkých filmů. Jsme zatím ve fázi vývoje – vznikají náměty, scénáře jednotlivých dílů, výtvarné návrhy, hudební styl, testuje se animace, a další a další “drobnosti” s touto fází spojené.
Nu ale protože jsme menší studio, většinu sil teď právě upínáme na projekt druhý, aktuálnější a rozmanitější – alespoň co se zainteresovaných oborů lidské činnosti týče. Navrhli jsme a realizujeme interaktivní expozici o historii a osobnostech mého rodného města. Tato expozice bude součástí právě dokončované stavební revitalizace kolínského návrší, jemuž vévodí chrám sv. Bartoloměje, což je jeden ze tří či čtyř českých chrámů, postavených Petrem Parléřem. Součástí budou mechanické a elektromechanické interaktivní exponáty, představující vybrané historické osobnosti města a jeho důležité dějinné milníky. Do této expozice vyrábíme kromě jiného například krátký animovaný film, detektivní hru v rozšířené realitě (AR), animovaný interaktivní exponát v rozšířené realitě, atp. Tudíž práce jak na kostele, tedy spíše vedle kostela. Když vše půjde podle plánu, otevření by mělo proběhnout z kraje letošního podzimu.
Poohlížíte se aktuálně po nějaké posile?
Pro Chrliče jsou teď převážně v hledáčku koproducenti, sales agenti a distributoři. Jinak šikovných animátorů, zaměřených na 2D digitální plošku, je pořád nedostatek, takže sem s nimi!
Co vás brzdí v práci? Kdybyste mohli něco změnit (ať už v legislativě, současné praxi či nastavení pravidel) změnit, co by to bylo?
Pokud bych se měl na toto téma rozepsat, byl by to delší odstavec. Takže se pokusím spíše telegraficky – a předešlu, že víceméně všechny tyto změny cílí na navrácení skvělé a kvalitní animace v naší republice na výsluní. Na vysvětlenou – rozvoj animace po revoluci byl u nás dílem partyzánský, dílem nahodilý, ale především velmi malý. Nejde stavět animační průmysl státu na entuziasmu a odhodlání několika jedinců, kteří si dosavadní filmy doslova vydupali ze země. Mám na mysli celovečerní filmy a seriály, které se svou náročností vývoje a výroby podstatně liší od kraťasů. Můžeme říci, že jsme v tomto zaspali dobu. Což je velká škoda nejen vzhledem k naší bohaté animační historii, ale i k celosvětovému růstu animace, který mají poslední roky na svědomí VOD služby jako jsou Netflix, Amazon, Hulu, Disney+ a další. A ten růst teď prošviháváme a jen stěží se budeme chytat nárazníku ujetého vlaku.
Takže za mě jsou to především:
- Větší úloha veřejnoprávní televize v animovaných projektech
Jen pro zběžné porovnání – objem financí, které veřejnoprávní televize investovala do animace před rokem 89, a současný objem jsou dvě naprosto odlišné částky. Samozřejmě v neprospěch dneška. A to ani nemusíte započítat inflaci za uplynulá desetiletí, aby vám ten rozdíl i tak přišel propastný.
Aktivita ČT vs. animace se netýká jen vlastní produkce, ale též koprodukce – jak s domácími studii, tak i se zahraničními produkcemi. Ta teď probíhá buď velmi sporadicky nebo vůbec. Například irští kolegové, jejichž animace je konstantně rostoucí a rok od roku zajímavější a kvalitnější, dokázali zakotvit v zákonu o veřejnoprávní televizi povinnost utratit nemalé procento animačních financí mimo svá vlastní studia – a zajistili tím tak rozmanitost a kvalitativní posun vyráběných děl.
- Více financí (potažmo fondů) na podporu animace, celostátních i regionálních
Vím, že najít peníze “jen tak” je dnes velmi těžké, ale podpora animace je u nás velmi podhodnocena. Mluvíme ne o několikaprocentním meziročním růstu, ale o několikanásobku, či rovnou posunu o celý číselný řád, který by animace potřebovala. Pokud chceme být celosvětově, nebo alespoň evropsky, konkurenceschopní, musíme se také dostat na odpovídající objemy financí jak na vývoj, tak i na výrobu animovaného díla. Nelze totiž vyvinout a vyrobit film za zlomek běžné zahraniční ceny a čekat, že uspěje nějakým zázrakem na celosvětovém trhu. Očekávání dnešního diváka je vysoké, a to se týká nejen vizuální podoby, ale všech jeho složek.
Nejde jen o možnost natáhnout ruku pro státní finance a nesnažit se vsítit gól. Existují mechanismy, které dokáží investované finance ošetřit. Přesvědčili jsme se o tom při návštěvě Stuttgartského clusteru – němečtí kolegové disponují kromě jiných také fondy, které projekt podpoří, a pokud film finančně uspěje, vložená investice se buď z části nebo celá vrací zpátky. Pro naše budoucí nové fondy jedna z možných inspirací.
V animačně rozvinutých zemích je například běžné skládat finance na vývoj projektu z několika lokálních fondů. Větší podpora, kvalitnější výstup, větší šance na úspěch.
Podpora domácího fondu je také naprosto zásadní při koprodukčních jednáních. Jedna z prvních otázek případného zahraničního partnera je: “Máte už svoji, lokální podporu?” “My zatím nemáme fond, který podporuje vývoj a výrobu animovaného seriálu.” (vlastní zkušenost). Reakce: “Oh?! Hm, ach tak. A proč to máte takto nastavené? Vždyť to nedává smysl.”
Věřím, že se blýská na lepší časy. Za prvé, ASAFu se podařilo domluvit s SFK a přesunout část financí z výroby do vývoje animovaného díla, což je krok správným směrem. A jak tu už bylo už několikrát zmíněno – SFK bude v budoucnu také podporovat i vývoj seriálu. Konečně!
Koukám, že telegraficky to moc nedopadlo 🙂
Podle čeho si vybíráte projekty?
Výběr projektu, to se rovná učinit rozhodnutí na poměrně dlouhou dobu dopředu. Pro představu, vývoj a výroba dvou posledních českých animovaných celovečeráků trvala okolo osmi let – od nápadu po výsledný film. Tady bychom se v budoucnu chtěli pohybovat průměrně kolem 4-5 let, což je standardní doba i ve světě. Chci tím říci, že i tak je to kus života a vybrat si do zatím malé produkce směrování na dalších pět let nepodléhá žádné šabloně, žádným zaběhlým postupům – pro projekt se musíte nadchnout, věřit mu a musí vše ideálně sednout jak, hm, zadek na hrnec.
Jaký film vás v poslední době nadchnul? Na co byste vzali své dítě/své známé do kina?
Zůstanu u animovaných filmů. Vždy se těším na jakoukoliv produkci ze studia Aardman, to je srdcovka. Studio Laika svoji stop-motion animací je velmi sympatické a jeho filmy jsou nadstandardní. A děti do kina? Tady mi trochu dělají čáru přes rozpočet skvělé třídní učitelky – mám dva kluky na prvním stupni a skoro pokaždé, když jde animák v kině, tak mi jej “vyfouknou” před nosem a kluci jdou na něj s třídou. Takže musím být příště rychlejší! Co mě ale velmi těší, starší syn si oblíbil (nutno podotknout že zcela sám a bez nátlaku) produkci japonského studia Ghibli. Zatím u něj vede Miyazakiho Můj soused Totoro.
Kde by podle vás mohla/měla česká animace být za 5, 10, 50 let?
V ASAFu se snažíme pomoci znovu rozhýbat animační průmysl. Věřím, že se to povede a že způsob, jak toho dosáhnout, leží především ve vyvíjení originálního obsahu – originálních příběhů, světů, charakterů. Výrobou v naší malé zemi nelze konkurovat zavedeným montovnám animace, ale vývoj by měl být naše doména. Kreativních a schopných lidí je u nás dostatek.
Takže budu optimista – za 5 let 6 celovečeráků či seriálů každoročně ve vývoji a 3 ve výrobě. Za 10 let, evropská velmoc ve vývoji IP, z Dánska, Německa a Francie se k nám jezdí studenti učit na prestižní školy a animátorské kurzy. Za 50 let se Oskar přejmenuje na Jirku nebo Mirka, bude se udílet v Praze a Pixar s Dreamworksem budou usilovat o to, aby mohli mít centrálu v České republice. 🙂
-
Cuthna Antiqua -
Sysel Felix -
Sysel Felix – charakter -
Cyril a Metoděj -
Jelen -
Colognia Nova