Od roku 2012, kdy PFX vzniklo, se z malého studia stala jedna z největších českých společností zaměřených na postprodukci, vizuální efekty a animaci. Devadesátičlenný tým pracuje ve třech moderních studiích v Praze na Vinohradech, Barrandově a v Holešovicích. Stálý tým animátorů se podílí na vzniku 3D animací pro dětské seriály a filmy. Studio se také stále častěji věnuje koprodukci.
Na otázky odpovídal managing partner PFX Jiří Mika.
Na jakých filmech právě pracujete?
V současné době máme rozpracovaných několik projektů. Jedním z nich je celovečerní animovaný film Diplodokus, na kterém spolupracujeme s polským studiem Human Ark. Čekáme ještě na výsledek jednání o financování ze Slovenska, ale jinak máme připraveno vše tak, abychom mohli přibližně v polovině letošního roku odstartovat produkci.
Dalším projektem je animovaný film The Last Whale Singer. Tentokrát se jedná o spolupráci s Telescope Animation z Německa.
Film bude režírovat Reza Memari. Tento projekt společně prezentujeme na letošním Cartoon Movie v Bordeaux a jeho produkci bychom měli začít v roce 2021. Bude celý vyráběný v Unrealu (pozn. ed.: platforma na tvorbu real-time 3D). Jedná se totiž o tzv. transmedia project, což znamená, že se bude současně připravovat i počítačová hra, TV seriál, kniha atd.
S producenty ze společnosti Luminar Film připravujeme animovanou Pyšnou princeznu. V budoucnosti doufáme ve spolupráci s Martinem Kotíkem (pozn. ed.: studio Rolling Pictures) na jeho krásném projektu Perla, pro který jsme již připravovali teaser k filmu.
Nesmíme zapomenout na projekt Websterovci. Spolupracujeme na něm s Kateřinou Kerekešovou ze společnosti Fool Moon Film ze Slovenska. Na české straně jej koprodukuje společnost Třináctka zastoupená Annou Vášovou a Karolínou Davidovou, které nás přizvaly ke spolupráci. Tento film byl podpořen i Českou televizí. V Česku tak bude vznikat celovečerní film na základě seriálu, který se vyrábí na Slovensku. A sami vyvíjíme několik dalších projektů, které jsou ale ve velmi rané fázi a zatím je příliš brzy o nich mluvit.
Vytváříte i seriály?
Určitě za zmínku stojí, že pracujeme na seriálu Muppet Babies pro Disney Junior. Od začátku dubna začneme animovat třetí sérii. Bude na něm dělat zhruba rok a půl tým přibližně patnácti animátorů. Je moc fajn být součástí tak velké mezinárodní spolupráce.
Hodně z projektů, které jste zmínil, jsou koprodukce…
Ano, to jsou, a moc si vážíme, že u nich můžeme být. V současném nastavení evropského systému je totiž koprodukování nezbytné. Není možné zafinancovat projekt pouze z jedné země, pokud nemá subjekt velký zdroj soukromých peněz, což moc často nebývá. My bychom chtěli být spolehlivým koproducentem pro ostatní produkce. S tím je spojený i fakt, že musíme být schopni část projektu zafinancovat z našeho trhu. Je proto nutné si vybírat kvalitní umělecky hodnotné projekty, které jsou dělané pro diváky. Dostát statutu spolehlivého koproducenta není vůbec jednoduché. Musíme být schopni vyrábět animovaný film na mezinárodní úrovni. To znamená mít kvalitní lidi, pro které je potřeba zajistit práci v dlouhém období, musíme mít dostatečnou infrastrukturu a neustále vyvíjet a zlepšovat nastavené workflow ve studiu. Neméně důležitým faktorem je i stabilita studia.
Jak si tedy vybíráte projekty?
Ve studiu jsme tři partneři a každý z nás přináší různé projekty a nápady. Každý máme jiný vkus. O jednotlivých projektech si hodně povídáme.
Jaká kritéria máte vy osobně?
Protože sám mám malé děti, tak mne nejvíce zajímají filmy pro děti, které mají co říct a jejich zhlédnutí má pro dítě smysl a není to ztráta času. Také je pro mě velmi důležitý tým, s kterým bychom na filmu pracovali. Musíme si velmi dobře rozumět, protože výroba animovaného filmu je běh na dlouhou trať.
Zmínil jste výrobu, na kterou se kromě koprodukce také specializujete. Hledáte v současné době např. animátory nebo další profese?
Máme velmi kvalitní a stabilní tým, který jsme dlouhodobě budovali. Nicméně jsme otevřeni jeho rozšiřování. Šikovných 3D charakter animátorů není nikdy dost a v Česku se jich najde poměrně málo. Spoustu z nich pracuje v herním průmyslu a pro nás filmové tvůrce jich moc nezbývá.
Hledáte i v zahraničí?
Také. Je pravda, že například v týmu na Muppet Babies pracuje hodně cizinců.
Kdybyste mohl něco změnit, ať už v legislativě, současné praxi či nastavení pravidel, co by to bylo?
Musím říct, že současná situace v českém filmovém průmyslu je oproti minulosti pro animaci pozitivní. Velký dík patří hlavně Státnímu fondu kinematografie, který funguje, je dobře nastavený a podporuje tvůrce napříč spektrem. Lví podíl na tom má hlavně paní ředitelka Helena Bezděk Fraňková. Pokud bych mohl něco změnit, navrhnul bych podporu odvětví i od ministerstva průmyslu. Jedná se totiž o průmysl v pravém slova smyslu, který zaměstnává stovky a tisíce lidí. V zahraničí je tento model intenzivně podporován. Samozřejmě ne všude, ale v některých zemích je to už běžná praxe.
Troufnete si říct, kde by podle vás mohla nebo měla česká animace být za 5, 10, 50 let?
Já velmi pozitivně vnímám to, co se děje již dnes. Vidím ohromný tah na branku u spousty producentů v ASAF, CEE Animation, ale i jinde. Na FAMU se objevují velmi šikovní tvůrci, kteří získávají nominace i ceny na mezinárodních festivalech včetně Oscarů. Proto jsem přesvědčený, že začne vznikat víc a víc krásných projektů, což je velký rozdíl oproti situaci před několika dekádami. A z toho mám velkou radost.