Celovečerní trikový film Smrtelné historky režiséra Jana Bubeníčka odpremiéruje 23. března na festivalu Febiofest a poté vstupuje do široké distribuce. Film se skládá ze tří přibližně dvacetiminutových povídek (Antonio Cacto, Maják a Velkej chlap), které od sebe oddělují tři krátká intermezza, v nichž se malinkatý rytíř snaží porazit draka. K povídkovému formátu se uchýlili dle slov Jana Bubeníčka společně s producentem filmu Ondřejem Trojanem především proto, že krátkometrážní tvorba nemá v České republice odbytiště.

Jednotlivé povídky obsahově spojuje motiv smrti a hrdinství, formálně spolu ale nesouvisí. Každá je točena jinou animační technologií. V případě Antonia Cacta se jedná o 3D animaci v kombinaci s hereckou akcí a dokumentárními záběry. Ve všech směrech vychází právě první povídka nejpovedeněji, jejichž kvalit následující dvě nedosahují. Tuto zásluhu nelze přisuzovat pouze hereckým tahounům Janu Budařovi nebo Pavlu Landovskému (v Smrtelných historkách si zahrál svou poslední „životní“ roli), ale také kamerově-střihové práci, jež divákům přibližuje motivace postav, dynamizuje hereckou akci a v případě promyšlených pohybů kamery také dokresluje charakter prostoru. Ve druhé povídce, Maják, je využita 3D technologie, kombinující fragmenty reálně natočených přírodních pozadí skládaných do prostorových plánů. V povídce Velkej chlap je pracováno s loutkami, se zadní projekcí a reálně natočenými záběry. Tři krátká intermezza s drakem jsou klasická ploška převedená do 3D technologie.

Producentem filmu je Ondřej Trojan (Total HelpArt), jehož sférou byla doposud především hraná celovečerní tvorba. A to jak v pozici režiséra, tak producenta. V případě Smrtelných historek se tak jedná o jeho první animovaný počin: „Před několika lety se tvůrcům filmu nepodařilo dokončit krátkometrážní film ,Dědek kaktusák´, nyní už Antonio Cacto, a oslovili mě, zda bych si mohl vzít film pod svá křídla. Po zralých úvahách jsme došli k tomu, že abychom film dofinancovali, žádali opakovaně na Fondu a sháněli koproducenty, je jediným řešením vytvořit film celovečerní. Jan Bubeníček se tak dal do psaní dalších dvou povídek a film jsme dokončili se slovenským koproducentem PubRes.“

Ředitel programu Febiofestu, Štefan Uhrík, který vedl diskuzi po novinářské projekci filmu 22. března, otevřel otázku o státním podfinancování animovaného filmu. Ondřej Trojan se k tomuto tématu vyjadřoval slovy, že naopak finanční situace se ve Fondu kinematografie v rámci animace lepší a že brzy nastanou mnohem lepší podmínky než před šesti lety, kdy se s Smrtelnými historkami začínal. Téma vzápětí doplnil Jan Bubeníček: „Neměli bychom se stále spoléhat jen na státní podporu. Pokud navíc nevyrobíme film, který nezhlédnou desetitisíce diváků doma i po světě, tak si ty peníze ani nezasloužíme. Přeji proto české animaci, aby se z toho svými výsledky vyhrabala sama.“

Po uvedení Smrtelných historek na Febiofestu bude film distribuován do kin a čeká ho účast v soutěžní sekci na festivalu Anifilm. V plánu je rovněž od sebe jednotlivé povídky oddělit a nabízet je televizím nebo mezinárodním festivalům do soutěže.

Koproducentum filmu je Česká televize, PubRes, RUR a SoundSquare. Film vznikal šest let a z celkového rozpočtu činili veřejné zdroje 35 %.

Více informací naleznete pod následujícím odkazem: http://tha.cz/filmy/smrtelne-historky.html