Novinky

MIKE REISS: „Nechápu, proč jsou Simpsonovi tak úspěšní“

Rozhovor se scénáristou animovaných seriálů Simpsonovi (1989 – 1993), The Critic (1994-95), Queer Duck (2002-2004)  a celovečerních Simpsonovi ve filmu (2007), Doba ledová 3  – Úsvit dinosaurů (2009) ,  Doba ledová 4 – Země v pohybu (2012) i aktuálně připravovaného pokračování Doba ledová 5 – Mamutí drcnutí (2016).

Mike Reiss je držitelem čtyř ocenění Emmy za vynikající animovaný pořad (Primetime Emmy Award 2001, 1995, 1991, 1990), ceny za Celoživotní přínos od Sdružení amerických scénáristů Animation Writers Caucus (2006). Jako scénárista se podílel na více než dvaceti animovaných filmech, včetně dvou Dob ledových, tří dílů Já, Padouch, Lorax, Rio, Kung Fu Panda 3 a Simpsonovi ve filmu.

Je také oceňovaným dramatikem, autorem knih pro děti a knih s tématem tajemna. V těchto dnech předsedá Mezinárodní porotě celovečerních hraných a animovaných filmů festivalu FINÁLE PLZEŇ, kde se poprvé blíže seznámil i s několika českými animovanými filmy.

 

Jak se vám líbily Smrtelné historky a Malý pán?

Bylo to zvláštní, jsou to úplně jiné filmy, než na co jsem zvyklý. Zatím všechno, co jsem viděl, mě dost překvapilo. Vaše tvorba má úplně jiný charakter, je to napínavé, protože nikdy nevím, kam se to bude vyvíjet. Příběh i styl animace jsou pro mě neokoukané.  Jediný český tvůrce, kterého jsem znal před svým příletem do ČR, byl Švankmajer, který mě trochu děsí – já mám rád zábavné věci. Ale všechno, co jsem zatím viděl tady na Finále, bylo skvělé. V Americe chodím do kina dvakrát týdně a od začátku roku jsem zatím viděl jen dva dobré filmy, tady už dvakrát tolik v pár dnech. Líbí se mi hlavně scénáře, ty příběhy jsou komplikovanější a překvapují.

Ta úroveň českých filmů vás překvapila?

To ne, jste tím známí. Řada českých a slovenských režisérů přišla do USA a udělala tam nádherné filmy, například Miloš Forman. Překvapený nejsem, ale sám sebe se ptám, jak to děláte, že umíte natočit tak pěkné filmy. Asi to začne jeden člověk a ostatní si pak řeknou – hej, to dokážu taky! Potom se ta tvůrčí vlna přenese na celou zemi.

Zootopia

Zdroj: Walt Disney Studios, iDnes.cz

Jaký dobrý animovaný film jste poslední dobou viděl?

Jeden z mých kolegů ze Simpsonových vytvořil scénář pro celovečerní film Zootopia (Zootropolis – Město zvířat, česká premiéra 3.3.2016). Je to taková animovaná detektivka, která je vtipná, ale zároveň má sociální podtext, bojuje s předsudky a s předpojatostí policie. Řemeslně je to hodně dobře udělané.  Jinak celkově se mi líbí tvorba studia DreamWorks.

Vidíte dnes nějakého leadera animovaného průmyslu?

Hodně zemí má skvělá animační studia, ale ne všechny z toho umí vytěžit dobrý film. Byl jsem v Číně, kde mi ukazovali svoje projekty. Jejich animátoři jsou špičkoví, ale přitom neví, jak vyprávět příběh, jak udělat zábavný nebo něčím zajímavý film. Vemte si třeba Southpark – má úplně hroznou animaci, dokonce za ten software utratili hromadu dolarů, jen aby to vypadalo tak příšerně, a přitom měl obrovský úspěch prostě proto, že je vtipný. Myslím, že každá země může uspět, když bude v animaci pracovat s tím, co je pro ně typické a čím jsou zajímavé pro ostatní. Teď jsem třeba byl na dovolené v Ghaně a napadlo mě udělat seriál o tom, jak žijí lidé v Africe – všichni se tam na ulici prali, pak šli do kostela, kde se pomodlí za klid a mír, ale jakmile vyjdou zpátky na ulici, zase si jdou po krku. Kdyby natočili takové Simpsony z Ghany, všichni by se skvěle bavili.

Odkud se vzal ten úspěch Simpsonových? Jsou ukotvení v americké společnosti a přitom mají celosvětovou popularitu…

Na to samé se ptám taky. Nechápu to! Jak to, že jsou oblíbení v Indii, Jižní Americe, tady u vás v Čechách?  Začali jsme to psát vlastně pro sebe, abychom se pobavili. Říkali jsme si, že to bude pohroma, nikdo se na to nebude dívat, ale stejně jsme to zkusili. Nezajímalo nás, co si o tom bude kdo myslet, dokonce ani v Bostonu nebo Chicagu ne, natožpak někde za oceánem. Mysleli jsme si, že seriál nebude trvat déle než šest týdnů. A vidíte, vysíláme už sedmadvacátou sezonu! Asi je to tím, jak divně vypadají, ale přitom jsou to lidi jako my. Prostě si je zamilujete.

Jak se vybírá animační studio pro tak gigantický projekt?

Ale on to vůbec nebyl obří projekt! Začínalo to jako jednominutový kreslený skeč, který běžel na různých televizích. Moc peněz na to nebylo, takže se hledal nějaký levný animátor. Prostě jsme přišli do té firmy a oni na to nasadili lidi, které tam zrovna měli. Ti pak byli po pár letech nominovaní na Oskary a tak…

Jak se z těch minutových skečů stala půlhodinová show?

Když tvůrci pořadu na Fox TV, kterého byli Simpsonovi součástí, zjistili, že na to koukají malé děti, které vydrží 27 minut nudy jenom proto, aby na konci viděli kreslené postavičky, rozhodli se, že z toho zkusí udělat samostatný pořad. Byl to risk, v té době žádný delší animovaný program nikde v televizi neběžel. Fox TV zainvestovala do výroby prvních dílů 13 milionů dolarů. Byli šílení strachy a my taky!

Představte si, že jsem mladý nadějný animátor z Evropy, s nápadem na nový projekt, ještě lepší než Simpsonovi, ale ne úplně skvělým finančním zázemím. Co mi poradíte?

Pustit se do toho! Dneska nepotřebujete moc peněz, abyste uspěli. Důležitý je nápad a originalita. Musí to být něco nového, jiného, co hned upoutá, co ostatní ještě neviděli. Na finance se nevymlouvejte, na internetu se dá najít spousta programů, díky kterým se animaci naučíte, anebo seženete nějakého šikovného a levného animátora.

A jak takový dobrý nápad vypadá? Kde třeba vy berete inspiraci?

Mám to štěstí, že jsem se vtipný narodil. To neovlivníte, buďto dobré nápady máte, nebo ne. Nemusím o tom moc přemýšlet, prostě mě pořád napadají různé kraviny. Ve středověku by mě označili za blázna a možná upálili, dneska se tím dá dokonce i živit J Pořád s sebou nosím pero a papír, na ty nejlepší věci přijdu, když se nudím třeba ve frontě. Nebo když spím. Jednou se mi zdál celý scénář ve snu, probudil jsem se a napsal to. Byl pak podle toho natočený film.

Jak je to s podporou animovaného průmyslu v USA?

Neexistuje žádná veřejná podpora, všechno jde přes soukromé investory. Velká studia chtějí animáky dělat, protože je to jistota – animované filmy a superhrdinové vždycky vydělají. Většinou plánují produkci minimálně jednoho nebo dvou celovečerních filmů za rok.

Kromě scénáristy jste několik let dělal také „showrunnera“. Co to obnáší?

Je to jedna z nejobtížnějších pozic ve filmovém průmyslu. Nejste jen autor nebo producent, jste všechno dohromady. Obsazujete herce, najímáte animátory, hlídáte rozpočet, rozpracováváte scénář, jednáte s majiteli televize… Dělal jsem to dva roky v Simpsonech a další tři u jiné show a nenáviděl to. Modlil jsem se, abych dostal infarkt a mohl to přestat dělat. Pracoval jsem 100 hodin týdně, přibral 30 kilo a nedostal jsem se už vůbec k práci, která mě baví nejvíc – psaní scénářů. Teď už celé scénáře nepíšu, spíš do nich jen vymýšlím vtipy. Často se na mě obrací autoři animovaných filmů s tím, že to úplně dobře nefunguje, abych jim vymyslel hlášku, která to na konci zachrání.

Queer Duck

Zdroj: Wikipedia Commons

Kromě Simpsonových jste taky autorem a producentem seriálu Queer Duck (hrdinou je kačer homosexuál – šlo o vůbec první animovanou gay postavu).  Seriál byl velmi oblíbený u veřejnosti i ceněný kritikou, v Británii ho dokonce nominovali mezi 100 nejlepších animovaných filmů historie.

Na Queer Duck jsem nejvíc hrdý ze všeho, co jsem kdy stvořil. Nelíbilo se mi, jak se v televizi zobrazují homosexuálové – často jako směšné postavičky, jejichž jedinou charakteristikou je to, že jsou gay. Mezi animovanými filmy neexistoval dokonce žádný homosexuální hrdina. V USA se pořád točí diskuse o tom, jestli jsou menšiny rovnoprávně zastoupené v médiích; teď se zase řeší, že ve filmech nominovaných na Oskary neúčinkoval žádný afroamerický herec.

Čím byl tedy Queer Duck zajímavý, kromě toho, že byl gay?

Byl roztomilý. Určitě v tom hrál roli i animátor, který mu vtisknul svůj styl – byl dělaný v Macromedia Flash, částečně taky kvůli penězům. Vymýšleli jsme něco levného, co bude dobře fungovat na internetu. A lidi baví samozřejmě i ten nekorektní humor, jako většina věcí, co jsem napsal.

Sorry, the comment form is closed at this time.