Novinky

MIKLÍNOVÁ: „Lichožrouty by v Pixaru připravovalo několik set lidí, náš tým jich měl 25“

Ve čtvrtek 20. října uvede distribuční společnost Falcon do kin rodinný animovaný film podle knižní trilogie Pavla Šruta a Galiny Miklínové o zlodějích lichých ponožek, Lichožrouti. Dobrodružný příběh o objevování neznámého světa a touze někam patřit se vyznačuje mimořádně propracovanou výtvarnou stránkou, jejíž autorkou je výtvarnice Galina Miklínová. Ta zároveň film režírovala a s Pavlem Šrutem se podílela také na scénáři.

 

galina_miklinova

Lichožrouti mají kvalitní a originální animaci. Kolik let jste strávila jejich tvorbou a jak náročný to byl proces?

„Nápad převést Lichožrouty do filmové podoby vzešel od našeho kamaráda, nakladatele Ládi Horáčka, který knihu v roce 2009 vydal. Protože byla záhy velice úspěšná, tak se o té možnosti uvažovalo prakticky od prvního dílu. Už jsme s Pavlem o „rozanimování Licháčů“ mluvili, ale až Láďa dal ten impuls. Jednou jsme jeli společně s ním a Pavlem do Litomyšle a on povídá, proč z toho vlastně neuděláme film, když animované filmy sama vytvářím. A s energií sobě vlastní, hned zavolal producenta, kterého znal a se kterým občas spolupracoval. Za pár dní nás už vedl za producentem Ondřejem Trojanem a bylo to. Tedy… až za sedm let. Snažili jsme se nespadnout pod námi nastavenou laťku kvality. První verze scénáře vznikala asi půl roku, poté jsme jej dva a půl roku přepisovali, než jsme se dobrali k té poslední desáté. Rok se chystala výtvarná příprava a probíhal development. Samotná ostrá výroba, včetně animatiku,  trvala něco málo přes tři a půl roku. Náročné to bylo velmi, ale to zná každý tvůrce celovečerního animovaného filmu vytvářeného v našich podmínkách. Důležitější bylo, že úzký tým kolegů ze studia Alkay Animation Prague dokázal se mnou tu cestu ujít a nezhroutit se z toho. Alespoň většina z nich.“

Kolik lidí se na vzniku tak velkého a dlouhého projektu podílí?

„Třeba v Pixaru několik set. Lichožrouti měli ovšem daleko subtilnější tým, cca 25 lidí, což mě z počátku zatížilo pořádnou noční můrou, ale k mému překvapení a nadšení musím konstatovat, že parta kolem Petra Horáka ze studia Alkay Animation Prague dokázala nemožné. Třeba texturáři, kteří ručně pokreslili celý film, byli jen tři. Modeláři také. Animátorů bylo deset a takhle bych mohla pokračovat napříč všemi profesemi. Tady zafungovalo to, že spousta z nich umí víc profesí najednou, nebo se je doučila a tým se přelíval, jak bylo potřeba.“

Jaké výhody a nevýhody má 3D animace? Co jste si mohla/nemohla ve filmu dovolit?

„3D animaci jsem zvolila záměrně. Její volba byla logickým vyústěním. Film se v jedné ze dvou hlavních dějových rovin zabývá otázkou existence Lichožroutů jako druhu. A právě tento druh animace umožňuje realistickým zpracováním zachovat křehkou rovnováhu mezi uvěřitelností a fikcí a skvěle ji využít pro fyzický charakter Lichožroutů, kteří nejsou z masa a kostí – živí se přeci ponožkami. Lichožrouti se skládají z textilních materiálů a programy CGI umožňují figury natahovat, zprůsvitnět, zamotávat…U animovaného filmu je samozřejmě silnou stránkou výtvarno. Jako autorka původní ilustrační podoby Lichožrouta coby „živočišného druhu“ jsem chtěla zachovat výtvarný záměr – odlišit se autentickou kresbou od běžné produkce využívající 3D technologie – a všechny vymodelované objekty pokryté vyrobenými texturami se nakonec ručně pokreslovaly. Tím jsme se vyhnuli určité umělosti, kterou s sebou tato technologie nese a objekty, zejména však figury, dostaly větší nádech autentičnosti.  Jedinou nevýhodou pro mne bylo, že jsem si nemohla vše osahat a musela se naučit pracovní postupy ve 3D, které jsou jiné, než ve 2D animaci, kterou jsem až doposud dělala. Dovolit jsem si pak mohla vše, na co stačil rozpočet. Ovšem na určitou „úsporu“ jsem se snažila myslet už ve scénáři, při výběru lokací pro dané scény.“

Je pro výtvarnici lepší pracovat s knižní předlohou, nebo vytvářet rovnou původní animovaný film podle storyboardů?

„Myslím, že je to výhoda především pro producenta. Když dostane do ruky tak úspěšnou látku, jakou Lichožrouti jsou, je riziko menší, než když jde na trh s úplně neznámou věcí. Pro mne to znamenalo, že jsem tu věc velmi dobře znala, takže na jedné straně to byla výhoda… ovšem  na straně druhé, člověku chybí odstup, když osm let před premiérou filmu spoluvytváří svět, ve kterém se pak sedm let při práci na filmu pohybuje. Určitou výhodou bylo, že charaktery hlavních postav jsem měla jasně dané. Podklady pro storyboard se ale musely stejně vymyslet a navrhnout znovu, takže se pracovalo jako s novou látkou. To stejné bylo u návrhů interiérů i exteriérů. Někdy ovšem původní představa překážela, jako to bylo třeba u lidské figury prof. Kadeřábka. Toho jsem nakonec pro potřeby filmu úplně předělala.“

 

Producentem filmu je Ondřej Trojan, který odpovídal na další otázky.

ondrej_trojan

V jakém stadiu jste projekt dostal do rukou a co všechno se kolem toho muselo ještě udělat? Kolik je práce na tom, převést úspěšnou knihu do filmu?

„Někdy v roce 2009 zaklepala na dveře naší kanceláře dost pitoreskní partička: spisovatel Pavel Šrut, nakladatel Ladislav Horáček a výtvarnice Galina Miklínová. Měli plné ruce knížek, pexes, plyšáků a jiných podivuhodností a nápad udělat animovaný film. Jelikož jsem Lichožrouty neznal, vzal jsem si týden na rozmyšlenou, přečetl první díl a následně jsme si plácli. Práce na animovaném filmu je pracná a zdlouhavá a oproti hranému filmu je na počátku obtížné přesně odhadnout, kdy bude výroba filmu ukončena. Předvídat v roce 2011, kdy jsme do projektu vstoupili, jak bude vypadat filmový trh v roce 2016, bylo obtížné, ale věřil jsem a věřím, že lidé přijdou do kina za zážitkem sdíleným spolu s ostatními diváky, nikoliv přes sklo televizní bedny, počítače či smartphonu.

Jakému publiku je tedy film určený, jde o film spíše pro děti, nebo i pro dospělé? Dá se předem odhadnout divácký úspěch a návštěvnost?

„Dneska se na české filmy moc nechodí, ale náš film je velmi specifický, rodinný, výtvarně jedinečný s napínavým dobrodružným příběhem, takže věřím, že osloví hodně diváků. Je to akční velkolepá podívaná, která bude bavit i dospělé, pokud v sobě nezadusili  romantické dobrodružné dušičky. Děti se budou smát i bát určitě. Ale děti se bojí rády. Obzvlášť, když to dobře dopadne.“

Lichožrouti jsou po Smrtelných historách už druhý vámi produkovaný animovaný film, který jde letos do kin. Co vás vede k tomu, že se zaměřujete na animaci?

„Nové a neprobádané cestičky mě baví, narušují pracovní stereotypy, burcují novou píli. Práci Pavla Šruta mám rád a kreslené pohádky od Galiny Miklínové se mi líbí. A nejen mně – texty Lichožroutů, knižní i scénáristické, jsem testoval na malých „dramaturzích“ předškolního věku, které tento zvláštní svět přímo okouzloval. Tradice české animované, kreslené, loutkové a trikové tvorby je zavazující. Věřím, že šikovné ruce týmu pod vedením Galiny Miklínové na tyto tradice navážou poutavým, kvalitním a diváckým dílem, které přiláká davy diváků v kinech a které budou televize rády reprízovat ještě za hodně let.“

Střih animovaného filmu je velmi jemná a náročná práce. Jak jste si s tím poradili?

„Před samotnou animací vzniká takzvaný animatic, tedy taková hodně zjednodušená 2D animovaná maketa výsledného tvaru. Už tady musí režisér i kameraman vystavět a rozzáběrovat jednotlivé scény a určit i tempo vyprávění. K tomu je potřeba namluvit veškeré hlasy, které v mluvených scénách určují dynamiku filmu. Jelikož je každá vteřina animace velice nákladná, musí být tato příprava velice precizní, jednotlivé záběry by měly mít ideálně takovou délku, aby se do nich takřka nemuselo stříhat. Střih animovaného filmu je tedy docela filigránská práce, kde se pracuje s okýnky. Podoba filmu se buduje při výrobě, nikoli ve střižně, což ovšem neznamená, že by práce střihače neměla pro finální výsledek zásadní vliv.“

 

Na vzniku Lichožroutů se podíleli kameraman Tomáš Sysel, střihač Vladimír Barák, vedoucí animačního studia Alkay Animation Prague Petr Horák, hudbu složil Filip Míšek a písně Martin Tvrdý. Koproducentem snímku je Česká televize – filmové centrum, PubRes (Slovensko), Alkay Animation Prague a Filmosaurus Rex (Chorvatsko).

072_073_049_3316Žánr: rodinný dobrodružný animovaný film

Scénář: Pavel Šrut a Galina Miklínová

Režie a  výtvarník: Galina Miklínová

Producent: Ondřej Trojan, T.H.A.

Koproducenti: Česká televize,  PubRes (Slovensko), Alkay Animation Prague, Filmosaurus Rex (Chorvatsko)

Distribuce: Falcon

Premiéra: říjen 2016

Video trailer: https://youtu.be/Lv6hGpj_BpI

Webové stránky filmu: http://www.lichozroutifilm.cz

 

O autorech:

Galina Miklínová (1970)

Spoluautorka scénáře, autorka výtvarné podoby a režisérka Lichožroutů. Režisérka, výtvarnice animovaných filmů a ilustrátorka Galina Miklínová vystudovala Vysokou uměleckoprůmyslovou školu v Praze, ateliér filmové a televizní grafiky u prof. Jiřího Barty (1991-1997). V roce 1995 – stáž na Humberside University ve Velké Británii, ateliér animace. Absolvovala autorským filmem Biograf (1997), který získal řadu ocenění doma i v zahraničí. Její kreslené filmy byly uvedeny na řadě světových animovaných festivalů, Stuttgart, Aneccy, Rio de Janeiro, Tampere, Sao Paolo… Kromě animovaného filmu se úspěšně zabývá ilustrací knih. Dlouhodobě spolupracuje s básníkem a spisovatelem Pavlem Šrutem. Za své ilustrace obdržela řadu cen a nominací: např. v soutěži Ministerstva kultury o Nejkrásnější knihu roku, Zlatou stuhu, SUK aj.

Pavel Šrut (1940)

V letech 1962–1967 studoval anglistiku a hispanistiku na FFUK. Pracoval jako redaktor nakladatelství Naše vojsko /1968–1971/, v letech 1971–1997 byl ve svobodném povolání. Posléze působil v rozhlasové stanici Vltava. Je nositelem Seifertovy ceny /Charta 77, 2000/ a Ceny Karla Čapka  /PEN, 2012/.

Ondřej Trojan (1959)

Filmový režisér, producent a herec divadla Sklep. Kolegové z divadla ho vedle divadla inspirovali i k zájmu o film. Dva roky pracoval ve Filmovém Studiu Barrandov jako rekvizitář, připravoval se na přijímací zkoušky na FAMU v Praze, kam byl přijat na obor Filmová a televizní režie v roce 1985. Na FAMU natočil své první krátkometrážní filmy. V roce 1992 založil s kolegy Filmovou a televizní společnost Total HelpArt T.H.A., která se zaměřuje na produkci celovečerních filmů, výrobu audiovizuálních děl a na manažerskou činnost pro Divadlo Sklep.

Kompletní biografie: http://lichozroutifilm.cz/o-autorech/ 

Další příspěvky

1 Comments:

    Sorry, the comment form is closed at this time.