Novinky

Kam směřuje středoevropská animace? VAF očima porotců

Na začátku května proběhla v Třeboni přehlídka krátkých animovaných filmů a televizních seriálů ve vývoji z nezávislé produkce zemí střední a východní Evropy, sdružených v oborové platformě Visegrad Animation Forum. Do soutěže se přihlásilo kolem stovky projektů, ve finále se prezentovalo celkem 25 soutěžních týmů: 13 krátkých filmů do 20 min a 12 televizních projektů. Vítězným krátkým filmem se stal francouzsko-maďarský projekt Carpel, v druhé kategorii vybrala porota maďarsko-chorvatský seriál The Piracy of Princess Priceless.  Zvláštní ocenění získali rumunský film Somewhere a maďarský seriál Borka and the Magic Dress.

V mezinárodních portách obou soutěžních kategorií usedli profesionálové z ČR, Slovenska, Polska, Maďarska, Chorvatska, ale i zemí Západní Evropy (Francie, Velká Británie, Švédsko, Finsko). Zastupovali potenciální koproducenty či distributory, veřejnoprávní média (Česká televize, Chorvatská televize, Rozhlas a televízia Slovenska), státní filmové instituce (Polský filmový institut, Maďarská produkční agentura MTVA) i nezávislé producenty (Planet Nemo, Stream.cz) a další. Čím byly vybrané projekty zajímavé a jak se na středoevropskou animaci dívají někteří z porotců, jsme zjišťovali u několika z nich.

„Ohromila mě kvalita projektů, které jsem letos v Třeboni viděl. Každý rok jich je tu víc a víc zajímavých, nebylo vůbec lehké vybrat, koho ocenit. Produkční studia se zlepšují, zaměstnávají více profesionálů, příběhy jsou propracované, animace komplexní, projekty mají často promyšlené fungování na několika platformách a sledují aktuální trendy současné animace,“ nešetří chválou Křešimir Zubčić, který je zodpovědný za akvizice nových projektů pro veřejnoprávní Chorvatskou televizi. „Vítězný snímek mě zaujal tím, jak moc je jeho svět kreativní a imaginativní pro děti. Dá se s ním uspět i na internetu, v tabletech, knížkách i videohrách. Kromě Piracy of Princess Priceless se mi líbily ještě nemluvený slovinský Prince Ki Ki Do and bristký Happy go Hopscotch,“ dodává Zubčić spolu s tím, že nejdůležitějším prvkem úspěšného projektu je především příběh: „Děti zaujmete i prostřednictvím barev, zvuků a technologií, ale všichni chceme, aby sledováním příběhů především zlepšovaly své emoční a sociální dovednosti.“

S tím, že kvalita přihlášených filmů každým rokem narůstá, souhlasí i slovenský producent Juraj Krásnohorský: „Je skvělé vidět, že se na VAF hlásí i francouzské, německé, či anglické projekty, které vytváří pozitivní tlak na kvalitu projektů z našeho regionu. Skutečně výjimečné jsou však vždy jen dva, tři projekty. Ty potom vidíme na festivalech po celém světě.“ Na vítězném krátkém filmu Carpel ocenil především silný příběh: „Klidně by unesl i delší formát. Autoři ho dokázali při pitchingu dokonale převyprávět, takže jsme měli pocit, že skutečně vidíme ten film. Krátký film ale musí přinášet i vizuální zážitek; právě v tom umí byť animace silná. Konkrétně Carpel má obě stránky: výborný příběh i velmi zajímavou estetiku. Díky tomu vyhrál absolutně zaslouženě.“

Ředitel vývoje pořadů a programových formátů České televize Jan Maxa jako pozitivní hodnotí to, že projektům, které slavily úspěch na předchozích ročnících VAFu, se daří získávat financování a dospět do realizace. Pro výběr projektů do výroby v ČT vidí jako nejpodstatnější kritérium kombinaci tvůrčího potenciálu a originality projektu, kvalitní narativní struktury – která je pro dětského diváka někdy podceňována – a samozřejmě i shody s programovými potřebami a finančními možnostmi ČT. „Vítězný seriál mne zaujal výraznou výtvarnou stylizací postav a bohatou fantazií tvůrců. Osobně mě také velmi potěšil Prince Ki-Ki-Do, který jsme na VAFu viděli už podruhé a který se dopracoval do čistého, jednoduchého a o to účinnějšího výsledného tvaru.“  Ačkoliv si česká animace podle něj drží svou výtvarnou a technickou kvalitu, potýká se s nedostatky ve scénářích a v dramaturgii, a také v tom, že český trh je malý a sám nedokáže finančně ani kapacitně zajistit dostatečně velký objem a tempo výroby. „Vytvořit 13 dílů večerníčku nám trvá několik let. Přitom ve světě je minimální obchodovatelný počet dílů 26, které větší trh dokáže vyprodukovat za rok,“ konstatuje Maxa.

Význam setkávání tvůrců na VAF závěrem shrnuje Juraj Krásnohorský po svém návratu z festivalu v Cannes, kde doprovázel maďarský projekt Superbia v soutěži Semaine de la Critique: „Projekt získal druhou cenu na VAF 2014. Českou republiku v Cannes zastupoval v soutěži Quinzaine des réalisateurs kraťas Happy End, který se poprvé představil na VAF 2013. VAFem prošel také maďarský krátký film The noise of licking, jež soutěžil v kategorii Cinéfondation. To jsou tři středoevropské projekty spojené s VAFem v soutěži Cannes 2016, které dokazují, že středoevropská animovaná tvorba je plodná. Věřím, že VAF jako hlavní “meeting point” pro animaci ze střední a východní Evropy bude nadále růst spolu s mladými talenty.“

O ČEM JSOU VÍTĚZNÉ PROJEKTY

 Piracy_viteznySerial_VAF2016 „The Piracy of Princess Priceless“ 

Dobrodružná, sci-fi cesta mladé zvídavé princezny, která se ocitne na palubě pirátské lodi spolu s dalšími oblíbenými dětskými charaktery (čarodějem, ninjou, dinosaurem a dalšími). V každém díle zažívají jiné setkání s drsnou realitou, bojují s absurdním systémem či  utopickou společností.

 

 

Carpel_vitezny_film_VAF2016„Carpel“

Surrealistický romantický příběh pozoruhodné ženy, která trpí zvláštním bludem – své tělo a svůj život nevnímá jako lidské, ale jako rostlinu. Film sleduje fascinující příběh Emmy, která přežije koncentrační tábor v Osvětimi, ale osud jí oddělí od jejího manžela a malého dítěte. Útrapy přežívá díky své fantazii.

 

Další příspěvky

Sorry, the comment form is closed at this time.