Novinky

Jak na chytrý crowdfunding

Ačkoliv popularita komunitního financování roste, zatím se na českých portálech objevilo jen několik animovaných projektů, které skrze crowdfunding získaly prostředky na dokončení filmu, digitalizaci starších snímků, anebo využily kampaň k popularizaci již hotového projektu.  Úspěšnými příklady jsou Strom Lucie Sunkové na Startovači či vydání DVD Starých pověstí českých Jiřího Trnky na Everfundu. Další z projektů se vydaly na ověřené mezinárodní portály, kde doufají v zájem většího počtu podporovatelů, jako třeba počítačová hra „I hope“ na Kickstarteru, která vznikla v rámci loňských kurzů Anomalia v Česku, či aktuálně probíhající sbírka na realizaci posledního filmu Jana Švankmajera na Indiegogo.

Potenciál crowdfundingu pro podporu vzniku nových filmů, animovaných her nebo postprodukci není zanedbatelný. Funguje zde zajímavá zpětná vazba od publika, kterému je daný produkt určen, ale může díky virální kampani zaujmout i nové diváky a dodat projektům důležitou publicitu. Také investoři a producenti vnímají praktické využití crowdfundingu v tom, že může hrát roli určitého filtru, který ukáže na jejich další popularitu. Pozitivním efektem je i vytvořením komunity, která s projektem cítí sounáležitost díky tomu, že se přímo podílí na jeho vzniku.

V dnešní době je čím dál těžší sehnat prostředky pro nezávislou tvorbu. Zvlášť, když jdete po jádru věcí a zkoumáte společenské nešvary. Kdo by chtěl záměrně podporovat své kritiky? Tvoříme film jednou za pět či šest let ne proto, že bychom měli málo nápadů, ale protože nám chybí finance. Crowdfunding má sílu to změnit. Tento poslední film proto patří vám všem, věrným fanouškům. Pokud se rozhodnete film podpořit, uvidíte ho hned, jak bude dokončený,“ slibuje k internetovým uživatelům Jan Švankmajer v úvodu své crowdfundingové sbírky.

Externí konzultant kampaně Marek Loskot vysvětluje, proč se rozhodli pro tento způsob financování: „Jak producent Jaromír Kallista, tak sám režisér přemýšleli o této variantě už dříve a i další lidé jim dodávali odvahu to zkusit. Mně osobně na tom přijde nejpřitažlivější, že to je věnováno těm nejloajálnějším fanouškům. To oni uvidí film jako první a je jedno z jakého kouta světa jsou. Cesta k divákovi je přímá, to platí pro crowdfunding obecně.“ A proč se rozhodli právě pro portál Indiegogo? „Pokud chcete oslovit zahraniční backery, musíte na nějakou z mezinárodních platforem. Rozhodnutí o crowdfundingové platformě nebývá jednoduché. U crowdfundingu není nikdy nic jasného a často je to o intuitivním rozhodnutí, co bude pro projekt nejlepší. Někdy může být výhodnější zůstat doma, někdy je to vysloveně sebevražedné.“

V případě Švankmajerova posledního filmu se rozhodnutí vyplatilo. Tři týdny před koncem kampaně fanoušci převážně z USA, Velké Británie, Japonsko a České republiky přispěli v přepočtu již téměř 4 miliony korun.  Jedná se o jednotky procent celkového rozpočtu na film, nicméně i tak je to významná podpora, bez které by byl vznik filmu problematický. Za skvělým výsledkem této kampaně jistě stojí i slavné jméno (hned po Miloši Formanovi je Jan Švankmajer nejznámějším, ne-li jediným známým českým filmovým tvůrcem v zámoří); ovšem jak dodává Marek Loskot, ani to samotné není zárukou úspěchu: „Když zvažujete crowdfunding pro svůj projekt, je důležité posoudit tři základní věci – kvalitu projektu, důvěryhodnost (jméno) autora a týmu, který za projektem stojí, a velikost loajální fanouškovské základny. Po složení těchto tří ingrediencí můžete začít rozvíjet konkrétní strategii, jak ke crowdfundingu přistupovat. Osobně se domnívám, že každý kvalitní projekt má šanci touto formou prostředky získat. Je to o tom, jak si celou kampaň a komunikaci nastavíte. Jako největší problém vidím poměr vložených peněz do přípravy a kampaně samotné a vybraných peněz. Když jdete pro malou částku, je to hodně na vás, musíte si udělat všechno sami. Když cílíte na větší částky, jste zase nuceni k tomu víc riskovat a do kampaně investovat nejen svůj čas, ale i finance,“ prozrazuje Marek Loskot.

A jaké rady by na závěr udělil těm, kteří o crowdfundingu uvažují? „Řekl bych, že crowdfunding je dobrou cestou pro každý projekt. Když kampaň dobře nastavíte, abyste na ní nevykrváceli ať už finančně nebo vloženou vlastní energií, pak vám celý projekt přinese určitě víc než jenom finance. Je to takový beta-test, jestli svůj projekt umíte odkomunikovat, jestli dokážete identifikovat správně svoji cílovou skupinu. Vždycky dostanete velkou spoustu reakcí od velmi různých lidí. U mezinárodních kampaní navíc od naprosto odlišně smýšlejících národů. A v neposlední řadě je to již zmíněná propagace, která může vést často i k objevení nějakého nového většího partnera filmu. Tohle všechno ale přijde, až když se vám podaří zvládnout začátek. Pokud v prvních dnech nezafinancujete cca třetinu cílové částky, pak se váš projekt už pravděpodobně nevzpamatuje. Příprava na první dny, ale i na celý průběh kampaně je naprosto klíčová a velmi často podceněná,“ dodává Marek Loskot.

Zakladatelé kampaně by si měli předem uvědomit, že peníze jim na účtu nepřistanou zadarmo. Přípravě projektu a jeho propagaci je třeba věnovat velkou péči, ať už se jedná o oslovování potenciálních dárců, dobře zvolený systém odměn, poutavé texty a doprovodné video.

Tématu crowdfundingu bude věnované příští Visegrad Animation Forum 2017.

 

ÚSPĚŠNÉ CROWDFUNDINGOVÉ PROJEKTY Z OBLASTI ANIMACE

 

Strom

Strom: Zastavené obrazy (Lucie Sunková, produkce MAUR film)

Hlavní motto: „Animace malby je proces pomíjivý, nezůstává nic hmatatelného. Rádi bychom film Strom na chvíli zastavili a vytvořili obrazovou knihu.“

Kampaň běžela na začátku roku 2016 a vybrala téměř 100.000 korun (124 % požadované částky). Projekt podpořilo 114 fanoušků animovaného filmu, kteří si vybírali odměny ve formě plakátů, DVD, knížky nebo exkurzi do animačního studia s autorkou filmu. Cílem bylo vybrat finance na limitovanou edice DVD v neobvyklém obalu a na knihu „zastavených obrazů“. https://m.startovac.cz/projekty/zastavene-obrazy/novinky/1912/

 


 

Trnka_2_0Staré pověsti české Jiřího Trnky digitálně (Jiří Trnka, produkce Plzeň 2015)

Hlavní motto: „Ukažme, že jsme pyšnými patrioty a pošleme Trnkovo unikátní dílo Staré pověsti české do světa v podobě, v níž jej mohli zhlédnout diváci v den jeho premiéry!“

Vybráno 55.900 Kč (112 % požadované částky), podpořilo 132 dárců. Hlavní odměnou bylo DVD s restaurovaným filmem s možností dalších bonusů v podobě volných vstupenek na kulturní akce.

http://www.everfund.cz/cs/projekt/stare-povesti-ceske-jiriho-trnky-digitalne

 

 


 

SvankmajerPoslední film Jana Švankmajera: Hmyz (Jan Švanmajer)

Hlavní motto: „Legendární filmař Jan Švankmajer potřebuje vaši pomoc s produkcí svého posledního filmu, nazvaného Hmyz. Po pěti letech příprav se chystá začít natáčet misantropický a surreální snímek, inspirovaný Kafkou a bratry Čapkovými.“

Aktuálně  vybráno přes 170.000 $ (114 % z celkové částky), přispělo už více než 1800 dárců. Kampaň běží do 5. 7. 2016, vybírat můžete z odměn ve formě originálních plakátů, litografií či filmy na blue-ray.

https://www.indiegogo.com/projects/the-last-film-by-jan-svankmajer-insects–4#/


 

Další příspěvky

Sorry, the comment form is closed at this time.