Novinky

Co přinesl letošní veletrh MIFA?

Během druhého červnového týdne se na mezinárodním festivalu animovaného filmu v Annecy jako každý rok konal veletrh MIFA (The International Film Market), v rámci kterého měli filmaři možnost prezentovat své projekty formou soutěžních pitchů, účastnit se přednášek expertů a navazovat kontakty s profesionály z oboru. Na veletrhu bylo rovněž možné ucházet se o práci např. v Cartoon Network nebo na Disney Channelu v rámci Recruitment sessions, kterých se zúčastnili zástupci více než padesátky různých společností.

Ze čtyř stovek přihlášených projektů vybrala odborná komise 35 nejslibnějších. Veletrh MIFA reprezentuje komerční stránku animovaného průmyslu a jako takový klade důraz na kombinaci komerčního potenciálu projektu spolu s jeho působivým, neotřelým zpracováním. Účastníci pitchů mohou v případě výhry získat jak jednorázovou finanční podporu na vývoj projektu, tak i pomoc s koprodukcí, několikatýdenní rezidenci ve Francii zaměřenou na rozvoj projektu či pobyt na festivalu zdarma. Soutěží se v pěti kategoriích – celovečerní film, krátký film, TV seriál, transmédia a “bez hranic” – kategorie určená pro účastníky ze zemí, ve kterých prakticky neexistuje zázemí či tradice animace.

I když letosolo_lobo_fooldal_images nebyli mezi vybranými projekty žádní čeští zástupci, potěšilo nás, že z Visegradské čtyřky se do užšího výběru podařilo postoupit maďarským kolegům se dvěma projekty.

V kategorii celovečerních snímků šlo o maďarský projekt filmu Solo Lobo. Tento rodinný příběh o nešikovném banditovi, jehož poslední nadějí na zbohatnutí je ukořistěné štěně, má být realizován  technologií 3D. Odpovídá tomu i jeho nepříliš inovativní výtvarné zpracování. Nejspíš právě proto si projekt neodnesl žádné ocenění.


 

carpelleZástupce platformy VISEGRAD ANIMATION FORUM v kategorii krátkých filmů měl víc štěstí.  Francouzsko-maďarský koprodukční projekt Carpelle (“Pestík”) o dívce, která vnímá sebe sama jako rostlinu, používá technologii ploškové 2D animace. Carpelle získal finanční podporu na vývoj v řádu desítek tisíc Eur a šestiměsíční rezidenční pobyt tvůrců ve Francii.


 

U vybraných projektů krátkých filmů převažovala 2D animace, s výjimkou loutkového filmu Le Nouveau (“Nováček”) francouzského režiséra Erica Montchauda. Za zmínku stojí také francouzský kraťas Traces (“Kroky”), vytvářený technikou animace prášku a malby na sklo. I kategorii celovečerních filmů dominovaly 2D technologie, s výjimkou již zmiňovaného filmu Solo Lobo.

MIFA je událost známá mezi profesionály  oboru animace. I v případě, že projekt nepostoupí do soutěžního výběru, můžou se jeho tvůrci se zúčastnit přednášek, diskuzních panelů a dokonce i seznamky pro tvůrce. Letos bylo možné v rámci přednášek MIFA zažít například představení čínského trhu animovaných filmů a analýzu animačního průmyslu v Evropě od Evropského filmového fóra. Pro scenáristy a grafické designéry, hledající kreativní partnery, bylo určeno Rychlé rande, na kterém měli šanci najít svého vysněného spolupracovníka.

Samotná účast na MIFA je velmi prestižní záležitostí, podobně jako účast na filmových nebo televizních trzích v Cannes. Vysoké náklady spojené s účastí na trzích v Annecy nepřímo ukazují na množství peněz, které animace ve vyspělých státech produkuje.

Příští ročník veletrhu MIFA proběhne opět v rámci mezinárodního festivalu animovaného filmu v Annecy 12. – 17. 6. 2017.

Autor článku: Anna Bobreková, scenáristka a dramaturgyně

Další příspěvky

Sorry, the comment form is closed at this time.