Novinky

Česká delegace na veletrhu MIFA, úspěch Hurvínka ve světě, ale i překonávání překážek v animované tvorbě. Přečtěte si, jak členové ASAF hodnotí rok 2018.

Co vám v oboru animace udělalo vloni radost?

MAUR film, Martin Vandas: Velmi pozitivně vnímám animaci jako celý obor, který se pomalu probouzí – celá řada nových projektů se úspěšně posunula do výroby a určitě je brzy uvidíme v kinech. Velkou radost mám také z ASAFu, která funguje a stále žije na principu vzájemnosti, respektu a spolupráce. Výbornou zprávou pro obor jsou také někteří mladí studenti – pilní, talentovaní, pracovití, svědomití i sebevědomí. A samozřejmě Fond, který se snaží naslouchat, co nás trápí, a hledá řešení.

Kouzelná animace, Libor Nemeškal: Z mého pohledu se velmi vydařila naše společná účast na MIFA ve francouzském Annecy a také Industry Day v Třeboni. Nemohu opomenout ani ustanovení Rady animovaného filmu (RAF) a její hlasování pro sekci Český obzor.

animation people, Michal Podhradský: Radost mi udělal Martin Kotík, neboť se mu povedlo prodat Hurvínka do více jak devadesáti zemí světa! To je skvělá reference pro celý obor!

Rolling Pictures, Martin Kotík: Největší radost mi udělaly tři povedené a nesmírně užitečné akce, které se pod hlavičkou ASAF podařilo zorganizovat: jarní seminář o mezinárodní distribuci animovaných filmů, podzimní seminář o mezinárodní koprodukci animovaných filmů a listopadový výjezd českých filmových profesionálů do Animačního klastru ve Stuttgartu.

Eallin, Martin Hovorka: Těší mě, jak ASAF začíná být vnímána veřejnými a státními institucemi jako seriózní partner pro jednání o možnostech zlepšování prostředí a podmínek pro vznik animace. Jsem nadšen ze svých kolegů, kolik času a energie jsou ochotni a schopni investovat v rámci Asociace do společné budoucnosti animace v ČR, v rámci CEE regionu i na celoevropské úrovni.

Studio ZVON, Aurel Klimt: Letos jsme se zúčastnili animační akce Animart v polské Lodži, kde jsme poznali celou řadu zajímavých projektů a mohli představit naši práci zahraničním profesionálům.

3Bohemians, David Toušek: Každé léto pořádáme unikátní profesní dílny a kurzy ANOMALIA, věnované především tvůrcům. Zorganizovali jsme poprvé i speciální kurz na vývoj filmových animatiků pomocí VR, který byl první svého druhu v celé Evropě, ne-li na světě. Také oba semináře ASAF Masters byly novým a užitečným prvkem v našem regionu. Velkou radost nám udělalo přijetí našeho celovečerního projektu Gentle Jaco do vzdělávacího programu pro producenty CEE Animation Workshop.

3Bohemians, Marek Toušek: Příjemná byla exkurze ve Stuttgartu, kde jsme společně strávili tři dny. Potěšila mne také vysoká účast nových českých produkcí a producentů na seminářích ASAF Masters. Snad známka svěžího větříku! Hurvínek a kouzelné muzeum se ve světe prodává a výrazně zlepšuje statistiku průměrných zahraničních prodejů celovečerních filmů, což je pozitivní signál pro všechny producenty, kteří se chtějí prosadit v zahraničí.

Produkce Radim Procházka, Studio Anima, Radim Procházka: Letos jsme měli co slavit. Největší radost nám udělal náš samostatný producentský debut, loutkový krátký film Vánoční svatba Sněhuláka Karla režiséra Petra Vodičky: po premiéře na Anifilmu získal Cenu diváků na Bienále animace v Bratislavě a nakonec si v listopadu odbyl francouzskou, belgickou a lucemburskou distribuční premiéru.

Co se na poli animace nepovedlo?

MAUR film, Martin Vandas: Mrzí mne stále zakletý přístup České televize především k seriálové animované tvorbě.

Kouzelná animace, Libor Nemeškal: Ani letos jsme se žel nestali animační velmocí, tak snad příští rok! 🙂

animation people, Michal Podhradský: Mrzí mě, že změny, o které se v animačním průmyslu snažíme, jdou tak pomalu…

Rolling Pictures, Martin Kotík: Výraznější posun v otevřenosti České televize k investicím do animované tvorby.

Eallin, Martin Hovorka: Bohužel se dosud v rámci ČR nepodařilo vytvořit celovečerní animovaný film, který by byl všeobecně pozitivně přijat odbornou i laickou veřejností. Podobný úspěch by mohl posloužit jako dobrý příklad toho, že má smysl investovat do vzniku animovaných projektů více prostředků, vytvořit pro jejich vznik lepší podmínky, a to jak ze strany Fondu, tak ze strany České televize.

Studio ZVON, Aurel Klimt: Letos jsem marně vyhlížel nějaký velký festivalový úspěch.

3Bohemians, David Toušek: Pokračující postoj SFK vůči projektům ve 3D jako komerční, neumělecké a nečeské tvorbě. Velmi nás také mrzelo zamítnutí Creative Europe MEDIA podpořit vzdělávací program ANOMALIA.

Produkce Radim Procházka, Studio Anima, Radim Procházka: Bohužel se nám nepovedlo zafinancovat krátký film talentovaného animátora Jana Cechla Lawrence z Morávie o pozapomenutém knězi, cestovateli a beduínském náčelníkovi Aloisi Musilovi. To je jedna ze dvou největších výzev pro příští rok. Tou druhou je vývoj dětské noirové detektivky Babu v nočním městě, celovečerního debutu již zmíněného Petra Vodičky.

Co byste přáli naší animaci v roce 2019?

MAUR film, Martin Vandas: Hodně dobrých projektů, dostatek příležitostí pro všechny animátory i další profese, originální nápady i řešení a společnou vůli posouvat se kupředu.

Kouzelná animace, Libor Nemeškal: Větší množství kvalitních animovaných filmů, rostoucí a stabilnější trh, více financí, zahraniční spolupráce a specialistů na všech – nejen těch ryze kreativních – profesích.

animation people, Michal Podhradský: Animace je nesmírně důležitý prvek při budování kulturní výbavy zejména malých dětí. Budovat kulturní výbavu filmovou výukou 14leté mládeži jsou vyhozené peníze i čas. Odborná i laická veřejnost by si toto měla uvědomovat – tak jak si nesmírný význam animace uvědomují v zemích, kde se snaží vlastní kulturu udržet, nebo i vyvážet….

Rolling Pictures, Martin Kotík: České animaci bych přál hodně energických, pozitivně naladěných tvůrců a producentů s širokým rozhledem, a především hrozně moc diváků. Animace ve světě stále roste a sílí, diváci přibývají. Věřím, že se tak bude brzy dařit i té české.

Eallin, Martin Hovorka: Hodně úspěšných projektů. Ať už se jedná o projekty s originálním českým IP, tak i koprodukční a servisní projekty. Velice by nám pomohlo navýšení vratek pro podporu animačního průmyslu. Se současnými 20 % jsme na chvostu podpor v rámci evropských podpor, a to nás bohužel značně omezuje v možných spolupracích na větších projektech. Věřím, že rok 2019 bude zlomovým a tuzemská animace začne pomalu rozkvétat. Těším se, že spojení ČESKÁ ANIMACE bude opět dobrou značkou, která bude mít zvuk i v zahraničí.

Studio ZVON, Aurel Klimt: Moc bych si přál vidět v českých kinech úspěšný film od tuzemských tvůrců.

3Bohemians, David Toušek: Dlouhodobou strategii pro podporu profesního vzdělávání projektových vedoucích a animátorů pro velké projekty, kteří v Čechách chybí. Také důraz na kvalitu a kapacitu talentů, nastavení infrastruktury pro dlouhodobý vývoj originálních projektů pro prodej na mezinárodním trhu. Velkou šancí vidím v propojení filmu s úspěšným českým herním průmyslem a zaměření se na poskytování kvalitního servisního zázemí pro mezinárodní producenty.

3Bohemians, Marek Toušek: Další nové, zajímavé a úspěšné projekty. Už dlouho se také těším na rozvoj spolupráce s Českou televizí.

Produkce Radim Procházka, Studio Anima, Radim Procházka: Na množství přicházejících projektů nejlépe vidíme, jak se česká animace pomalu ale jistě rozjíždí a oživuje. Dva celovečerní stop-motion projekty, které jsme pomáhali vyvinout, si nakonec našly vlastní zázemí, takže se v Praze momentálně animuje alespoň v pěti různých studiích, včetně legendárního Krátkého filmu na Barrandově.



Rok 2018 v režii ASAF: výběr z akcí a zajímavostí na poli animace

V nadcházejícím roce připravuje Asociace animovaného filmu další aktivity na podporu rozvoje animace, ať už formou projednávání změn s vybranými institucemi (Fond kinematografie, ČT a další), tak konkrétními akcemi pro producenty a studia, jako například společná účast v Annecy, pokračování ASAF Masters atd..

Přejeme vám všem úspěšný rok 2019!

Další příspěvky

Sorry, the comment form is closed at this time.