Novinky

Česká animace ve velkém a pro velké diváky

Uznávaná režisérka Michaela Pavlátová připravuje celovečerní animovaný film pro dospělé Moje slunce Maad produkovaný společností Negativ (producenti Petr Oukropec a Kateřina Černá).

Autorka: Eliška Děcká pro Czech Film Magazine / podzim 2019

Příběh snímku Moje slunce Maad vychází z kritiky oceňované a čtenáři oblíbené knihy Frišta (Freshta, 2012, Stork Press Ltd., UK) Petry Procházkové, české investigativní a válečné reportérky s bohatou osobní zkušeností s reáliemi i běžným rodinným životem v Afganistánu. Procházková zasadila do středu svého knižního příběhu lehce autobiograficky postavu cizinky Herry, která přichází do Afghánistánu žít se svým milovaným mužem a jeho rodinou.

Původní scénář sepsaný Ivanem Arsenjevem počítal s celovečerním hraným zpracováním. Z nejrůznějších produkčních důvodů se však začalo ve společnosti Negativ mluvit o animované podobě. Společnost přihlédla i k dlouhodobě úspěšnému partnerství s Pavlátovou – z jejich spolupráce vzešly např. celovečerní hrané filmy Nevěrné hry (2003) a Děti noci (2008) nebo krátký animovaný film Tramvaj (2012), vítěz festivalu v Annecy téhož roku.

Negativ měl v té době jedinou zkušenost s celovečerním animovaným filmem, s černobílou adaptací komiksu Jaroslava Rudiše Alois Nebel (2011). Vrhnout se na celovečerní 2D animovaný film pro dospělé se jevilo jako velký krok do neznáma. „Na začátku jsem producentům tak trochu zalhala,“ vzpomíná se smíchem Pavlátová. „Řekla jsem jim, že ten film udělám rychle, a oni mi bohužel uvěřili. V té době jsem tomu sama věřila a vlastně jsem zalhala tak trochu i sama sobě. Říkala jsem si, že to uděláme tak jako pankáčsky, jednoduše,“ popisuje režisérka začátky projektu, který má v současnosti rozpočet 3,4 miliony EUR, vzniká v koprodukci s francouzským Sacrebleu Production (producent Ron Dyens) i slovenským BFilm (producent Peter Badač) a pracuje na něm víc jak 30 animátorů z České republiky, Slovenska a Francie.

Počátek příběhu Moje slunce Maad se začal psát v roce 2015. Pavlátová se tehdy začetla a zamilovala do Frishty a následující zimu si už doma udělala na počítači první animované testy. „Knihu jsem objevila v době, kdy jsem se dlouho snažila napsat nějaký vlastní námět, ale vůbec mi to nešlo, tak jsem začala hledat inspiraci jinde,“ vzpomíná. „Tehdejší scénář Negativu byl ale hodně jiný než kniha – nebyl mozaikovitý, ani tolik osobní. Chyběla mi v něm ta hlavní představitelka Herra. V původním scénáři byl důležitější, řekněme jakýsi obecný osud žen, kdežto pro mě bylo nejzajímavější právě to Heřino soukromí,“ vysvětluje Pavlátová, proč chtěla filmu vtisknout svůj autorský pohled, pro který získala v minulosti tolik ocenění a respektu nejen od zahraničního publika, ale i producentů.

Ostatně ani Petr Oukropec z Negativu nezastírá, že právě kredit režisérky byl jeden z hlavních bodů, na kterém ze začátku stavěl. „Michaeliny krátké filmy vyhrály všechny podstatné animační festivaly po celém světě a ve Francii ji navíc všichni znají i díky její předchozí spolupráci s produkční společností Sacrebleu. Z produkčního hlediska je taky neopominutelné, že Moje slunce Maad je její celovečerní animovaný debut, což je něco, na co v zahraničí hodně slyší, přitahuje to pozornost, vysvětluje Petr Oukropec.

„Jsme už v této fázi schopni ukázat přesvědčivou verzi animatiku (zjednodušeného rozpohybovaného scénáře – pozn. aut.), která už teď nějakým způsobem emočně funguje. To při prezentaci hodně pomáhá. Když jsme kromě statických vizuálů, scénáře nebo předchozích kreditů režisérky schopni ukázat i samotný film a jeho příběh – jak vlastně z velké části bude nakonec doopravdy vypadat,“ dodává producent.

Nejnovějším úspěchem pro Moje slunce Maad je přesvědčivá podpora z fondu Eurimages ve výši 340 000 eur (10 % celkového rozpočtu). 130 000 eur získal projekt již dříve v rámci CNC Cinema du Monde, 145 000 eur přiřkl filmu slovenský Audiovizuálny fond a částkou 160 000 eur se na projektu podílí i Česká televize, která zároveň předkoupila vysílací práva. Nejzásadnější však byla podpora Státního fondu kinematografie, který přispěl 76 000 eur na vývoj a následně 730 000 eur na výrobu projektu. Zajímavým článkem produkční finanční mozaiky jsou i francouzské regionální fondy Eurometropole de Strasbourg a Region Réunion, kdy druhý jmenovaný bude hrát ještě důležitou roli v průběhu výroby Moje slunce Maad. Tvůrci budou animovat ve velkém francouzském animačním studiu Gao Shan a také v bratislavském studiu Plutoon a v hlavním českém studiu Alkay.

Je to právě souhra a efektivní spolupráce animačních týmů po celém světě, co bývá na velkých celovečerních projektech jednou z největších výzev. Jak to celé dopadne, bychom se měli dozvědět na jaře 2021, na kdy je plánovaná premiéra tohoto filmu.


Redakčně kráceno. Plné znění článku najdete na  https://www.filmcenter.cz/cs/novinky/1601-ceska-animace-ve-velkem-a-pro-velke-divaky

Další příspěvky

Sorry, the comment form is closed at this time.