Novinky

CASE STUDY: „Letíme“. Pozadí úspěšné evropské koprodukce

Producentka filmu „Letíme“ (v originále „Richard the Stork“) Kristine Knudsen byla jednou z přednášejících na mezinárodním semináři koprodukce, pořádaném Asociací animovaného filmu 25. – 26. 10. 2018 v Praze.

Pestrá koprodukce čtyř evropských zemí ( Německo, Belgie, Norsko, Lucembursko) se v české distribuci Bontonfilmu promítala loňské léto. Tvůrci si pro dětské publikum vymysleli dobrodružný příběh vrabčího sirotka, vyrůstajícího v čapí rodině, kterou se rozhodne následovat na daleké cestě do Afriky. Film se prodal do 155 zemí a vidělo jej přes 3,6 milionu diváků.

Co stálo za jeho úspěchem, jaká jsou kritéria a úskalí evropské distribuce, představila publiku sestávajícího převážně z profesionálních producentů Kristine Knudsen, která dle svých slov filmu věnovala 9 let života.

KRITÉRIA ÚSPĚCHU A VÝZVY OD VÝVOJE PO DISTRIBUCI

Dokážete vystihnout, co bylo největší výzvou na celém projektu?
Hned na samém počátku to byl námět: přišli jsme s originální látkou, kterou nikdo neznal. Německo je navíc docela konzervativní trh. My jsme ale měli štěstí v tom, že náš scénář byl psaný od srdce a dokázal zaujmout. Scénárista Reza Memari vyrůstal v Německu jako syn přistěhovalců z Iránu a odtud pramenila inspirace k příběhu hrdiny, který si připadá jiný, ale touží se začlenit. Kromě Rezy na scénáři externě spolupracovali také externí konzultanti z USA, kteří ladili především komediální pointy. Během vývoje vzniklo celkem 6 verzí scénáře.

Vyvíjel se také vizuální styl, nebo jste se od počátku drželi první představy?
Vizuální styl se měnil hned několikrát, vždy na základě testování a zpětných reakcí. Testování focus groups bylo jednou z podmínek distribuce, a i když své představě věříte, nakonec se ukázalo jako velmi podnětné. Probíhalo metodou, kdy se dětským divákům ukazovaly charaktery a zjišťovala se míra sympatií a ztotožnění. Cennou zpětnou vazbu nám dávali i naši obchodní zástupci, kteří byli s ukázkami z filmu v terénu ještě daleko před jeho dokončením.

Jak fungovala koprodukce a dělba práce mezi čtyřmi zeměmi?
Největší výzvou při mezinárodních koprodukcích je to, že pracujete v několika týmech, které se osobně ani nemusí nikdy setkat. Potřebujete velmi silného týmového ducha. Zároveň vám rozmanitost tvůrců zajistí kvalitu filmu a to, že bude fungovat v různých kulturách. Při oslovování partnerů je klíčovou otázkou obsah: řešíte, jestli je pro druhou stranu zajímavý, zda si dokáže představit spolupráci na tomhle tématu a jestli se pro ně má šanci stát stejně srdcovou záležitostí, jakou je pro vás.

Náš projekt měl ve finále 5 koproducentů: dva z Německa – Knudsen & Streuber Medienmanufaktur a Ulysses Filmproduction, belgické studio Walking the Dog, lucemburské Melusine Productions a moje norské studio Den Siste Skilling Company. Snažili jsme se o vyrovnané koprodukční podíly: 34 % Německo, 33 % Belgie, 20 % Lucembursko, 13 % Norsko.
Role si přirozeně rozdělíte podle toho, kde má které studio silné stránky. Dělba práce mezi zeměmi ale musí být fér – nelze, aby se animace dělala výhradně v jednom státě, postprodukce v jiném apod. Všichni jsme na jedné lodi. Storyboardy se navrhovaly ve dvou zemích, animace se připravovala současně ve třech zemích. Má to samozřejmě svá úskalí, například když rendering dělají dvě studia s různým softwarem…

Prozradíte, jaký byl rozpočet projektu a jakou jste měli na financování strategii?
Když jsme začínali, vycházeli jsme ze srovnatelných již realizovaných celovečerních animovaných filmů. Rozpočet se nakonec vyšplhal na zhruba 10 milionů eur. Do financování bylo zapojeno celkem 25 různých partnerů, 65 % se podařilo pokrýt z veřejných zdrojů.
Dobrou strategií se ukázalo oslovení stejných hráčů na vývoj projektu i produkci, kteří byli zainteresováni na tom, aby se věc dotáhla do zdárného konce. Pro nás byla klíčová podpora FFA (Filmförderungsanstalt = German Federal Film Board), což je prestižní organizace, která nám otevřela dveře k dalším zdrojům. U mezinárodních projektů platí, že je třeba mít 50 % rozpočtu zajištěno na národní úrovni, než se začnou domlouvat zahraniční koprodukce.

Jak náročné je vyřizování žádostí a grantová administrativa?
Velmi. A to nejen administrativně, ale i časově. Zabralo to 24 měsíců, což je podobně jako samotná produkce, která trvá v průměru 2-3 roky.

Máte nějaká doporučení, co se marketingu týče?
V předstihu naplánovat výrobu atraktivních částí, které budou moct být použity pro marketing (teaser, plakáty, ukázky work in progress). Animované filmy pro rodiny mají velký potenciál, protože segment rodinné zábavy bude vždy žádaný.
Vyplatilo se nám nešetřit na teaseru, kvalitní ukázka je to, co projekt prodává.
A pak je určitě dobré využít další kanály podpory prodeje, jako jsou dětské knížky, maskoti, značkové oblečení, nebo mobilní herní aplikace. Tady je třeba myslet dopředu na to, že především herní a mobilní aplikace vyžadují samostatné financování, a mít připravenou strategii využití.

A na závěr nějaké doporučené k distribuci a prodejům?
Klíčová je role sales agenta: musí to být osoba, které důvěřujete. Což zní banálně, ale opravdu není od věci si vybrat někoho se zkušenostmi s podobným typem filmu, kdo zná region, kde chcete projekt prodat. Důležité je také začít prodávat včas, v našem případě to byly 2 roky před začátkem produkce. Prodeje na zahraniční trhy se uzavírají teritoriálně (tzn. pokud se podaří prodat např. do Francie, zahrnuje to distribuci do afrických zemí, které bývaly francouzskými koloniemi). Samozřejmě chcete obsadit lidnaté trhy – Richard the Stork měl nejvyšší návštěvnost ve Francii, Latinské Americe a Rusku.


Rozhovor vedla Mirka Reifová

O Kristine Knudsen
producentka, Knudsen & Streuber Medienmanufaktur

  • Kristine Knudsen je místopředsedkyní European Animation Awards a členkou European Film Academy a German Film Academy. Studovala Filmovou teorii v Lillehammeru (Norsko) a Filmovou produkci na Filmakademie Baden-Württemberg (Německo).
  • Absolvovala také programy Master in Audiovisual Management na Media Business School in Ronda (Španělsko) a EAVE – European Audiovisual Entrepreneurs.
  • V roce 2006 v Berlíně založila produkční společnost Knudsen & Streuber Medienmanufaktur a v roce 2010 druhou v Bergenu s názvem Den siste skilling AS.
  • Na kontě má celovečerní filmy Nade/Mercy (režie: Matthias Glasner, Drama, Berlinale Competition 2012, GER, NOR) a Hevn / Revenge (režie: Kjersti G. Steinsbø, Thriller, 2015, NOR, CAN), především pak rodinný animovaný film Richard the Stork / Letíme (režie.: Toby Genkel & Reza Memari, Family Entertainment, Berlinale Generation 2017, GER, BEL, LUX, NOR).
  • V roce 2017 byla na festivalu Cartoon Movie nominována na cenu “European Animation Producer of the year 2017” a o rok později obdržela ocenění v Bavorsku “Best German Childrens Film 2018”.
  • V současné době připravuje pokračování Richard the Stork 2.

Další příspěvky

Sorry, the comment form is closed at this time.