Novinky

ASAF Focus: představujeme Filmový uzel Zlín

Filmový uzel Zlín je filmové, kulturní, vzdělávací a produkční centrum, otevřené roku 2016 v areálu filmových ateliérů ve Zlíně. Ve čtyřech patrech provozuje expozici o historii a osobnostech filmových ateliérů, multifunkční galerii pro umělecké výstavy a akce, několik výtvarných animačních dílen pro workshopy animace, kinosál a v neposlední řadě Tvořivý chlívek neboli hernu, kde se návštěvníci hravou formou seznamují se základy animace. Provází je prasátko Lojzík, hrdina nového seriálu, který přímo zde tvoří tým animátorů.


Kromě toho je Filmový uzel producentem animovaného videoklipu pro cimbálovou muziku Harafica, podílel se na vydání knihy o Hermíně Týrlové a je koproducentem českého filmu Úsměvy smutných mužů. Na různých projektech spolupracuje také se studenty Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a s dalšími školami.

Na otázky odpovídal výkonný ředitel Lukáš Sušila.


Na čem právě pracujete? V jakém stavu projekt právě je? Pokud hotový, kde se ukáže/ukázal?

Naší vlajkovou lodí je animovaný seriál pro děti O prasátku Lojzíkovi, který u nás vzniká pod vedením režiséra Pavla Ondrašíka. Výroba jednoho třinácti minutového dílu nám zabere zhruba tři měsíce. Celý seriál by tedy měl být hotový do dvou let. Původně jsme uvažovali o klasické „večerníčkové“ osmiminutovce, ale nakonec jsme se i na základě absolvování loňské Mezinárodní letní školy Anomalia rozhodli poslat Lojzíka do světa a tomu jsme uzpůsobili délku tak, aby odpovídala mezinárodním standardům. Lojzík tak bude dělat radost nejen u nás, ale i v zahraničí, tak jak se na pořádný „zlínský animák“ sluší a patří.
Před měsícem jsme byli s Lojzíkem vybráni na prestižní pitchingové a koprodukční fórum Cartoon Forum 2019, které se koná 16.-19. září ve francouzském Toulouse. Každý rok se zde sjíždí tisícovka profesionálů – investoři, zástupci televizních společností a další potenciální partneři z více než 40 zemí světa. Mám velkou radost, že právě tam můžeme Lojzíka představit světu.

Máte potíže se sháněním profesionálů? Chybí vám spíš lidé, nebo náměty?
Abych pravdu řekl, tak největší problém je najít zkušeného animátora, který zvládá charakterovou animaci a zároveň se i orientuje v softwaru Maya. V minulém roce jsme poměrně dlouhou dobu strávili hledáním animátorů pro náš seriál. Ty jsme nakonec našli ve zlínském animačním studiu BareBear production. Díky této spolupráci se můžeme plně soustředit na vývoj a výrobu nových epizod. V budoucnu se určitě budeme zajímat o možnosti koprodukce i distribuce, aktuálně to však není hlavní téma.

Co vás brzdí v práci? Kdybyste mohli něco změnit (ať už v legislativě, současné praxi či nastavení pravidel) změnit, co by to bylo?
Aktuálně asi nic. S režisérem Pavlem Ondrašíkem víme, co chceme, a víme, jak toho dosáhnout. Důležitá je pro nás kvalita. Kvalitní výsledek prostě otevírá nové možnosti i dveře. Proto jsme rádi, že v tomto nejsme momentálně nijak svazováni a můžeme projektu věnovat maximální možnou péči.

Podle čeho si vybíráte projekty?
Nedá se říci, že bychom měli vyhraněný typ projektu, který bychom hledali. Ani původním záměrem Filmového uzlu nebylo stát se producentem animovaného seriálu a nyní jsme v plném výrobním procesu. Vybíráme intuitivně, klíčový je silný příběh a především lidé, kteří na projektu pracují, protože ti jsou pro dobrý výsledek stěžejní. A v neposlední řadě hraje roli i komerční potenciál projektu.

 

Jaký film vás v poslední době nadchnul? Na co byste vzali své dítě/své známé do kina?
Stále vychází spousta skvělých animovaných filmů a je těžké doporučit pouze jeden. Ovšem film, na který se momentálně těším, je Hledá se Yeti (Missing link), pod kterým je podepsané studio Laika. Je úžasné, co jejich animátoři dokáží v loutkové animaci a jak skvěle umí film zpracovat.

Kde by podle vás mohla/měla česká animace být za 5, 10, 50 let?

Minimálně tam, kde bude tou dobou animace celého světa. Měla by být vidět především pro své kvality. Animace jako taková prošla a stále prochází transformacemi. Už není dogmaticky vnímána jako tvorba pro děti, ale jako plnohodnotná zábava pro celou rodinu. Což se projevuje na pozitivně se zvyšující návštěvnosti „animáků“. Bohužel v tomto ohledu aktuálně česká animace nemá moc co nabídnout, a tak je tento prostor vyplněn především a pouze zahraničními produkcemi. Tak snad nebude trvat dlouho a nejen náš seriál, ale i spousty dalších domácích projektů, na kterých se aktuálně pracuje, pomohou rozředit zahraniční dominanci. Nicméně animace není pouze film. Běžně se stává součástí komplexnějších projektů – např. v herním průmyslu, který je v Čechách tradičně velmi silný i jiných nově se rozvíjejících oblastech jako VR, atd… Tedy s tuzemskými animacemi se budeme v budoucnu určitě potkávat v různých oblastech stále častěji.

 

Další příspěvky

Sorry, the comment form is closed at this time.