Novinky

Animovaný film Martina Dudy získal hlavní cenu na festivalu v Jižní Koreji

Po návratu z festivalu animovaných filmů Seoul International Cartoon & Animation Festival, odkud si první cenu sekce filmů pro děti přivezl český film „Rosa & Dara a jejich velké prázdninové dobrodružství“, jsme vyzpovídali režiséra a výtvarníka Martina Dudu. A to nejen o jeho vítězném díle, ale i o zákulisí festivalu, rozdílech mezi současnou korejskou a českou animací, příležitostech spolupráce a šanci českých filmů v Asii uspět.

Porota ocenila kromě příběhu i výtvarné pojetí snímku. „Náš film je specifický kombinací 2D a 3D animace. Nabízí akční zábavu pro děti ve věku zhruba od šesti do osmi let, která českému dětskému publiku chybí,“ prozrazuje Martin Duda, který patří do současné generace mladých tvůrců. Na festivalu SICAF v Soulu působil také jako porotce. To, že byl přizván k hodnocení filmů na prestižním mezinárodním festivalu, svědčí nejen o jeho mimořádných tvůrčích kvalitách, ale i o tom, že si česká animace opětovně snaží vydobýt uznání ve světě.

Co se soutěžních filmů týče, dle jeho slov se potvrdilo, že obsah přebíjí formu: „Všichni porotci (věkově od mladých jako já až po starší šedesátníky, národnostně z celého světa) jsme se nezávisle na sobě shodovali na podobných filmech. Dílo může mít vizuál sebelepší, ale když téma nebo příběh, sdělení vychází na prázdno, nedejbože hloupě, tak film se neprobije mezi ty lepší. Proto i já raději strávím nad scénářem a animatikem klidně polovinu až dvě třetiny celkového času výroby díla. Protože by se mohlo stát, že ta výrobní druhá část, jsou pak vyhozené peníze,“ myslí si režisér.

Jižní Korea každoročně vyprodukuje velké množství televizních seriálů hlavně pro děti, s napojením na nejrůznější zábavní průmysl na pomezí komiksu, videoher či počítačové animace. Festivalu se účastní jak úctyhodní korejští mistři animace, tak mladí animátoři a tvůrci. „Ve srovnání s Českem představuje korejská animace zcela odlišný svět, který vychází z jiného životního stylu, chápání světa a v neposlední řadě všeobecně asijského vlivu animé. Korejci jsou hrdý národ, který funguje spíše pospolitě než individualisticky. V podstatě neumí odpočívat. Je zde velký tlak ze strany práce a obživy rodiny, a pak také vědomí hrozby a neukončená válka se Severní Koreou. To všechno vytváří spoustu stresu, který si Korejci kompenzují mimo jiné šílenými a crazy animáky, fantasy charaktery a úlitbou mimo realitu,“ popisuje Martin Duda.

Korejská animace a celkově obrazová tvorba jsou na vysoké úrovni. Dokazuje to větší počet opravdu velkých animačních studií, které vyrábí celé velko-série pro americké a asijské zákazníky. „Mají přístup ke špičkovým technologiím, v Koreji se vyvíjí hromada počítačových her, aplikací pro virtuální realitu apod. Tady vidím klíč k dodání kompletní package.  Je tam rozsáhlá vládní podpora konkrétně animované tvorby. Z Koreje přichází jak počítačově, tak ručně animované filmy na velmi kvalitní úrovni. Některé postupy, jakými funguje tamní vzdělávací systém, bychom mohli zkusit přenést i na naše školy. Také možnost koprodukce bych viděl jako ne zcela nereálnou. Korejci milují Česko, strašně rádi jezdí do Prahy, Krumlova, Kutné Hory, začínají objevovat Lednicko-Valtický areál. Mají v Soulu postavenou kopii Staroměstské radnice z Prahy. Tato obliba by stála za otestování. Když jsme se bavili o financování projektů s jedním z korejských porotců, který byl se mnou ve skupině, doporučil mi oslovit pro koprodukci právě Koreu,“ dodává Martin Duda.

A jaké spatřuje společné rysy či rozdíly mezi naší a tamní produkcí? „Když se podívám na českou animovanou tvorbu za posledních pět let, zas takový rozdíl to není. U nás vznikají animované snímky klasické (loutkové, kreslené, malba na sklo, ploška apod.) i počítačové (3D i 2D). Zásadní rozdíl je v poetice a režijním stylu, kde je jasný vliv asijského animé. Kvalitou animace jsou klasické filmy naprosto srovnatelné. Počítačová animace má v Koreji náskok, který Česko dohání velmi pomalu. A zásadní rozdíl je v množství, velikosti tvorby. Korea je pro nás v tuto chvíli nedostižná, je tam špičková vládní podpora, američtí a asijští velkoklienti. Čechy bych spíše nabádal ke vzniku koprodukcí na některých projektech. Podpora je tam štědrá i tímto směrem a Korejci Čechy milují,“ doplňuje Martin Duda.  „Český film může jednoznačně na asijském trhu uspět. Z české tvorby mají největší šanci loutkové filmy; Asijci milují Trnku, Pojara, Bártu, Kafku. Vemte si úspěch Krtečka. Ačkoliv způsob, jakým to bylo provedeno, nese s nelibostí spouta Čechů, na druhé straně to dokazuje, že i český filmový hrdina může zaujmout asijské masy diváků. A myslím si, že čím zvláštnější bude forma podání, tím větší šance uspět.“

IMG_9187

Kdo je Martin Duda

Režisér a animátor. Zaměřuje se na CGI animaci a vizuální efekty, v nichž se mísí reálný svět s animovaným. Po absolvování brněnské Střední školy uměleckých řemesel, obor design nábytku a interiérů vystudoval animaci na pražské FAMU. Jeho krátké filmy Kontakt (2003) a VR (2004) byly s úspěchem promítány na domácích a zahraničních festivalech, kde získaly řadu cen. Jeho absolventský film Jsem větší a lepší byl v roce 2008 nominován na studentského Oscara.

(Zdroj: ČSFD a http://works.bionaut.cz/martin-duda/ )

O filmu Rosa & Dara a jejich velké prázdninové dobrodružstvíRosaADara_film_MartinDuda_REPROFOTO

Půlhodinový snímek líčí dobrodružné zážitky dětí z prázdnin. Dvojčata Rosa a Dara strávily léto u babičky s dědou, vyprávějí o starém domě plném moderních vynálezů, obklopeném tajemnou zahradou, a své cestě za záchranou splašeného stáda krav po světě i ve vesmíru.

Příběh animovaných dvojčat se již úspěšně zúčastnil několika českých i zahraničních festivalů (Festival krátkých filmů Praha, Febiofest, Academia Film Olomouc, Cartoon Forum v Toulouse, ITFS ve Stuttgartu), plánovaná je jeho prezentace na chorvatském festivalu Supertoon nebo na festivalu Anibar Animation v Kosovu. V českých kinech se promítal během loňského podzimu.

Producentsky za filmem stojí Bionaut Animation, koproducentem je Česká televize. Film vznikl s podporou Fondu kinematografie a programu MEDIA Creative Europe.

Trailer k filmu:

Stránky filmu: www.rosadara.tv

Další příspěvky

Sorry, the comment form is closed at this time.